Majulah diri untuk Agama, Bangsa, dan Negara...

Tazkirah Ramadhan hari ini...





Assalamualaikum dan salam muhibbah...

Malam tadi ana dengan dua orang sahabat ana menunaikan solat Terawikh di Masjid Ar-Rahman Hulu Bernam, selepas solat Isya' dan solat sunat Rawatib, Tuan Nazir telah mengumumkan tazkirah malam ini disampaikan oleh Ustaz Fakhrunawi kalau xsilap ana...

Begini sedikit isi kandungan tazkirah pada malam ini.

"...ada sebuah hadith meriwayatkan bahawa bulan Ramadhan ini dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu; pada permulaan Ramadhan ialah RAHMAT. Rahmat di sini merupakan kemurahan Allah S.W.T kepada hamba-hamba-Nya utk beribadah, melakukan amal kebaikan dan amal soleh. Pintu keampunan dibuka untuk peringkat yang kedua iaitu MAGHFIRAH. Maghfirah bermaksud keampunan. Setelah bermal soleh pada peringkat pertama, insyaAllah akan diampunkan dosa-dosa yang lalu. Pada peringkat ketiga pula ialah PEMBEBASAN DARIPADA API NERAKA. Ia bererti setelah beramal soleh dan diampunkan dosa-dosa lalu, kita akan dibebaskan daripada Api Neraka insyaAllah..begitulah mulianya bulan Ramadhan al-Mubarak ini.."

selain itu,

"...empat golongan yang diintai oleh syurga ialah; orang yang berpuasa, orang yang membaca al-Quran, orang yang bersedekah, dan orang yang memberi makan kepada orang yang berpuasa.."

Begitulah sedikit point tazkirah malam td..semoga kita mendapat keberkatan Ramadhan dan mendapat tempat di sisi-Nya.

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...
Share:

No comments:

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Popular Posts

Followers