Majulah diri untuk Agama, Bangsa, dan Negara...

Salam 23 Ramadhan 1432h..

Usai Solat Subuh itu,
aku mengundur diri pulang untuk menatap Kalam Ilahi...
Rasanya sudah lama aku tidak berasa sayu dan syahdu sperti subuh itu. 
Mungkin pernah dahulu aku berasa begitu, merenungi diri...
sejauh manakah aku membawa diri ini menuju jalan Ilahi... 
Sambil ditemani lagu "doa ku"..
mengimbau kenangan perjuangan diri semasa di alam itu... 
Betapa azamnya diri ini menuntun tariq yang satu..
menanamkan dalam diri segalanya fisabilillah.. 

Namun, 
begitu jauh telah kaki ini melangkah sejauh melangkahkan kaki menjauhi alam itu..
Jiwa muda, 
jiwa remaja....
telah hilang manisnya...
halawatul iman yang dikejar entah ke mana...
semakin jauh kaki ini tersasar dan tersandung..
Dulu kini dan selamanya...
Aku tidak pernah puas...
Merenungi di mana tempatku di sisi Ilahi..
Lisan yang menoda...
Penglihatan yang ternoda..
Pendengaran yang rosak...
Jasad yang sakit..

Fajar hampir tiba..
Di manakah aku?..
Mencari diri sendiri hanyut dalam lena..
Bilakah aku akan tersedar?..
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,
Letakkanlah daku dalam Penjagaan-Mu...
Di dalam Redha-Mu..
Di dalam Rahmat-Mu...
Yang lepas tidak mungkin dapat diukir semula..
Jauhkanlah daku dari Azab Api Neraka-Mu yang dahsyat....
Ku pohonkan juga kurniakanlah kepada ibu bapaku,
sanak keluargaku,
kaum kerabatku, 
jiran2ku, 
guru2ku,
sahabat2ku, 
saudara2ku,
Rahmat dan Kasih Sayang-Mu yang tidak terhingga...
Lindungilah mereka dari segala bencana dan mala petaka..
Tempatkan mereka dalam golongan para solihin...
Layakkanlah kami menduduki tempat itu..
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Mengasihani hamba-hamba-Mu..







Salam Mujahadah....



Share:

1 comment:

Leraikan dengan kata-kata yer...

Popular Posts

Followers