Majulah diri untuk Agama, Bangsa, dan Negara...

Ramadhan Terakhir..

Assalamualaikum dan salam muhibbah..

Hari ni merupakan hari ke-29 kite berpuasa kan..maksudnye 29 Ramadhan. Ramadhan tahun ini pun memang ada 29 hari jer..ini bermakna kalau ikut kalendar esok la kita raya bersamaan 1 Syawal.. Mesti sahabat2 semua menyambut dgn meriahkan.... Kuih raya, baju raya, langsir raya, xpun kereta raya macam cerita "Pusing Raya" semasa cerekarama di TV3 Sabtu malam yg lepas kan.. Ape pun sambutlah dengan sederhana..klu lebih2 nanti membazir dan boros...bulan puasa ni elok2 syaitan dibelengu, kite pula yang jadi syaitan..sbb ape?...membazir itu saudara syaitan...


إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً -27
Surah al-Isra':27
"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat kufur kepada Tuhannya."

Kalau saudara syaitan tu kirenye syaitan juga la kan..Nauzubillahi min zalik...


Dalam kite menantikan Syawal, kite meninggalkan pula madrasah Ramadhan yang amat dicintai..bulan penuh rahmat, dibukakan semua pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka... Amalan yang kite lakukan dilipat gandakan.. Akan tetapi semua daripada kitakah yang merasai hikmat bulan Ramadhan ini? Hari ini merupakan hari terakhir sebelum kite menantikan Ramadhan yang akan datang..namun, adakah ada lagi kite utk Ramadhan yang akan datang?.. Mungkinkah ini Ramadhan Terakhir?..masih ada waktu lg utk kite merenungi apa yang kite lakukan..di kesempatan pintu taubat terbuka dengan luas.. Ayuh sahabat2, saudara2 sekalian..bersama kite menjadi muslim dan mukmin yang taat perintah Allah S.W.T..meninggalkan segala larangannya..menjadikan al-Quran dan Hadis sebagai panduan sehingga akhir zaman.. Wallahu 'alam..

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..
Share:

2 comments:

  1. selamat hari raya..
    semoga kita jumpa lagi ramadhan tahun depan..

    ReplyDelete
  2. Semoga kita dipanjang kan umur utk beribadah dan melaksanakan perintahnya..

    ReplyDelete

Leraikan dengan kata-kata yer...

Popular Posts

Followers