10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Tuesday, March 29, 2011

Perkhemahanku sepanjang MAC 2011


Salam sahabat2 yang diredhai Allah sekalian... Ana baru upload picture ni.. Lambat sikit dari kebiasaan...takde kabel hp..terpaksa off kan hp utk cabut memory kad..sebelum hp sibuk bekerja...ni pun sbb tgh cas..hehe.
Kenangan perkhemahan ni memg tak dapat dilupakan...merupakan perkhemahan terakhirku bergelar pelajar kursus kelana siswa...akan datang mungkin join lg camping camni..cuma status mungkin akan bertukar...nak jg jadi fasi ke, instruktor ke, urusetia ke kan...kan....kan..nampak tak permainan dia???...


Ana tak ingat kaki sape dan tangan sape yang ada kat gambar nih..tp yang pasti ahli patrol ana la...tgh wat sup ayam..patrol2 lain semua masak guna kayu..kami guna helah..kami guna tetttt.....sbbnya sebelum sampao di kem kami singgah di Tesco Rawang...sempat jg beli bahan bakar segera..org kampung kate "lilin askar"...nama saintifiknyer tak ingat la pulak..


Perkhemahan Rekreasi


Untuk perkhemahan yang ni ana takde byk gambar..sbbnya tak  bawa hp semasa aktiviti..takot tak terjaga jer...huhu...gambar ni semasa malam kebudayaan..Tema Allahyarham P.Ramlee..mcm2 ada..ada kumpulan lakonkan filem Doremi, Ali Baba Bujang Lapok dan 40 orang penyamun, Laksamana Doremi dll. Kump ana sendiri lakonkan 3 Abdul...tp dah di modified jd lain...hehe. Tapi tema asal semestinya xlari....

Dalam perkhemahan ni, kami dikehendaki membuat rakit dari tong dan buluh...sgt merumitkan dan suasana sgt lah kecoh dan hingar bingar..mulut masing2 bising..dan yang paling best, kumpulan ana dan satu lagi kump yang berkongsi rakit memenangi perlumbaan rakit...hehe..

Sebelum balik ke KHAR, kami semua seramai 2 buah bas tp xpenuh la..singgah di hotspring Sg. Kelah..pemandangan yang kurg baik jg rasenye...iskh3....


Perkhemahan Kem Hijrah Mahasiswa Islam (HIJRI) 2011

ni gambar semasa ana g survey tempat..dewan utama

Kem ni berlangsung pada 25hb-27hb Mac 2011 bersamaan 20-22 Rabiul Akhir 1432h...
Ana terkilan sebb xdapat join sepenuhnya dr awal. Sbbnye tertinggal semua kuliah dasar dan beberapa slot yang sgt menarik.. Namun syukran jazilan ila peserta2 yang sgt memberi kerjasama dari awl kem sehinggalah ia berakhir.

Kem ni sebenarnya dilaksanakan last2 minit..namun terima kasih kepada ajk2 yang banyak meluangkan masa untuk menjayakan kem ni..semoga Allah melipat gandakan ganjaran pahala utk kalian semua.

Kem ni jg merupakan kem terakhir mungkin bg ana sepanjang sem ni..dan merupakan program terakhir Biro Latihan dan Pembangunan Sahsiah KHAR sepanjang di bwh tanggjawb ana dan sahabat sejawat ana. Kami sedaya upaya melakukan yang terbaik utk semua dan yang terbaik utk Agama yg dicintai...mana2 yg dirasakan kurang kami mohon maaf..

Sebelum kem ini berakhir ana sgt terharu dan merasakan yg ana akn merindukan kem ini...dan terbukti bhw ana sememangnya rindu kem ni...teringt semasa zmn sekolah..selalu sgt buat prgram qiamullail dan kem ibadah. Rasanya perasaan terharu ana tak dpt diluahkan dgn kata2 dan tulisan...hanya Allah yg tahu..apa2 pun Islam Itu Indah...


sepatutnya kem ini di Kalumpang Resort & Training Center...ni dewannya....
tapi last2 dibuat di Pasir Puteh Resort...


peserta2 dan fasi seronok naik pengangkutan resot...
yb kite pn ada..saudara Rusydan yang setia bersama kami..syukran jazilan... 








sahabat2 JMK yang bersama2 memreiahkan dan membantu sepanjang kem...ada lagi tapi ini jer yg bergambar...


perbincangan resolusi sebelum majlis penutupan oleh YM Raja Ahmad Shalaby bin Raja Hasan




Ana berharap kepada semua yang terlibat...semoga kem ini dapat memberi manfaat wlupun sedikit..dan hubungan persaudaraan tidak hanya sepanjang kem ini..syukran jazilan wa khoiron kathiron 'ala kulli hal....
السلام عليكم ورحمة الله وبركته.....أنا أخوكم في الإسلام

Tuesday, March 15, 2011

Doa Mendapat Jodoh Yang Kelakar

Tidak salah jika anda berdoa kepada Tuhan untuk bertemu jodoh atau ditemukan jodoh dengan kekasih hati anda (untuk yang belum kahwin la..). Daripada menyambut Valentine Day yang mengikut amalan Kristian baik kita berdoa kepada Allah semoga dijodohkan segera.

Kepada yang bercinta mestilah target untuk mendirikan rumahtanggakan. Syaitan meraung jika muslimin dan musimah bernikah kerana tertutup peluang mereka untuk menghasut manusia mendekati atau melakukan zina. So, bagi yang sedang hangat bercinta tu, jangan tunggu lama-lama, syaitan makin gemuk nanti.

Di bawah ialah doa minta jodoh yang agak lawak tapi nampak serius sangat.

Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah….


Tapi kalau bukan jodohku,
maka jodohkanlah…

Jika dia tidak sejodoh denganku,
maka jadikanlah kami jodoh…


Kalau dia bukan jodohku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain selain aku…


Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku, 

Dan semasa dia telah tidak memiliki jodoh,
Jodohkanlah kami kembali…

Kalau dia jodoh orang lain,
Putuskanlah, Jodohkanlah denganku..

Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain,
Biar orang itu bertemu jodoh dengan yang lain dan kemudian
Jodohkanlah kembali dia denganku…

Ok di atas doa yang lawak, di bawah ini pula doa yang diamalkan oleh Nabi Zakaria A.S

Doa Minta Jodoh dan Keturunan yang Baik



Maksudnya :”Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidupku seorang diri, dan Engkaulah pewaris yang paling baik.” (AlQuran: Al-Anbiya’: 89).



Maksudnya: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi-Mu seorang anak yang baik. Sungguh Engkau Maha Pendengar doa.” (Surah Al ‘Imran: 38).


Penjelasan:

Doa di atas baik sekali dibaca oleh orang-orang yang belum mempunyai keturunan dan pasangan hidup. Juga baik sekali dibaca oleh setiap muslim agar diberi keturunan yang soleh.

Kedua ayat diatas merupakan doanya Nabi Zakaria A.S. agar diberi keturunan sebagai penerus perjuangannya menegakkan agama Allah.

Kisah Nabi Zakaria boleh dilihat dalam Al-Our’an Surah Al-Anbiya’ ayat, 89-90; Al-Imran, 38-41.

Salam Muhibbah..

Dah lama rasanya ana tak post ape2 entry kat sini kan...agak sibuk dan tak terbahagi masa dengan baik rasanye...tp tak mengapa....insyaAllah ana dapat harungi dengan rela hati dan tabah..doakan ana yer..

Jelas tak logo pengakap kat atas tu....baru2 ni ana terlibat dengan perkhemahan 3B..utk ko-kelana siswa 2....last camping yang paling mencabar rasanya..tapi sgt seronok dan puas hati dan sgt penat...

Perjalanan ana bersama sahabat2 bermula jam 6 petang..agk lewat ya di situ...berempat jer naik motor sorang satu..dlm perjalann ke Hutan Rimba Komanwel sempat singgah di Tesco Rawang...agak mcm melepak juga lah..hujan punya pasal..kami lambatkan perjalanan kami..
Sesampainya kami jam menunjukkan lebih kurang 12tgh mlm...sampai2 jer terus kene siap2 untuk malam pengakap..xpela kan...ramai2..xde malu sgt suara sumbang nk nyanyi..hehe..

Malang skali keesokan hr nye..selpas buat lompat bintang 20 kali, ana rase nak pitam pulak..kesudahannya sesi sidang hr sabtu tu ana xdpt join..rehat di khemah jer...tapi bukan tu yang ana nak citer....sbnrnye nak citer kembara malam tu...

Laluan licin, cerun yang sgt curam...memang pengalamn xdpt dilupakan..walaupun masa kejadian byk merungut..tp hasilnya sgt memuaskan..terima kasih kepada Urusetia2 n pelaksana2 aktiviti..

Ana kene galas beban beg galas dan khemah besar...sampai sekarang pn bahu masih sakit..harap2nya 2-3 hr lg sihat sepenuhnyer...ad 2kem lg yang akan menyusul..minggu ni dan minggu dpan..

Ok la..Selamat Berprogram semua.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda