Majulah diri untuk Agama, Bangsa, dan Negara...

Rukhsah ketika berpuasa..


Selamat Beprpuasa sahabat-sahabat... Assalamualaikum dan salam muhibbah semua...

Video di atas bukanlah apa..hanya sekadar jenaka sahaja..jika ada yang tersinggung..mohon ampun dan maaf...dibulan baik ni jangan tersae2 sgt yer...video ni pn dr youtube, kalau tak salah ana, ini sedutan dari sebuah cerita masa zaman kanak2 dulu..tak ingat pula tajuk dia ape..

Entry kali ini ana ingin kongsikan rukhsah ataupun kelonggaran semasa berpuasa di bulan Ramadhan ataupun semasa berpuasa lah..
1. Rukhsah untuk tidak berpuasa diberikan kepada ibu yang menyusukan anak dan wanita yang hamil. Hal ini kerana kekhuatiran wanita yang hamil itu terhadap kandungannya, begitu juga ibu yang sedang menyusukan anak kerana bimbang tiada air susu untuk anaknya jika berpuasa. Oleh itu, bagi mereka ini perlu memilih sama ada mahu mengqadha' puasa ataupun membayar fidyah sebagai ganti puasa yang ditinggalkan.

2. Kelonggaran ataupun rukhsah kepada orang tua yang telah lanjut usia dan tidak mampu lagi untuk berpuasa. Namun demikian, bagi menggantikan amalan puasa tersebut, beliau perlu memberi makan kepada seorang miskin setiap hari dalam bulan Ramadhan dan tidak perlu mengqadha'nya.

3. Merasa makanan dengan hujung lidah bagi tukang masak khususnya suri rumah tangga yang tidak lekang dengan kerja-kerja rumah. Namun begitu, hanya merasa dengan hujung lidah sahaja yang dibenarkan.

4. Menerima suntikan dalam perubatan dan rawatan penyakit. Suntikan dengan cara menyuntik pada otot mahupun nadi dan tidak menjadi persoalan sama ada ia masuk dalam badan mahupun tidak kerana ia masuk melalui saluran bukan kebiasaan seperti rongga (mulut, hidung dll).

5. Mandi, menggosok gigi dan berkumur-kumur. Boleh dilakukan selagi ia tidak keterlaluan dan hanya sebagai keperluan dan tidak membazir contohnya air mandian tersebut. Untuk berkumur-kumur dan meggosok gigi pula ia mestilah tidak menimbulkan syak pada diri mahupun orang lain akan tertelan air yang di dalam mulut.

InsyaAllah, kita akan bersambung dengan tips2 puasa di bulan Ramadhan yang lain pada entry seterusnya...
Selamat berpuasa dan selamat beramal...

Share:

2 comments:

Leraikan dengan kata-kata yer...

Popular Posts

Followers