10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Thursday, July 28, 2011

Amalan Wirid dan Doa Harian yang sebenarnya...






Assalamualaikum dan salam muhibbah sahabat-sahabat..
InsyaAllah pada kesempatan ini ana ingin berkongsi amalan wirid dan doa harian...kalau kita lihat fenomena hari ini, banyak buku-buku yang menerangkan tentang bagaimana wirid dan doa selepas solat, doa-doa harian dan berbagai-bagai lagi doa untuk diamalkan seharian. Andai kita beli buku A contohnya, kemudian kita beli pula buku B, selepas kita baca dan amati ada perbezaan antara kedua buku ini, doa dan wiridnya tidak sama, nasihat ana kepada sahabat-sahabat ialah jangan merasakan itu masalah besar. Hal ini kerana terdapat banyak doa dan wirid yang boleh diamalkan asalkan tidak bercanggah dengan al-Quran dan as-Sunnah. InsyaAllah, selagi kita masih berpegang dengan al-Quran dan as-Sunnah nescaya Allah S.W.T akan melindungi kita.

Di kesempatan ini ingin ana kongsikan amalan wirid yang boleh diamalkan oleh sahabat-sahabat.

Tahseen 1 Al-fatihah Al-baqarah1-5 Ayat kursi Al-baqarah 285-286 Al-muawwizat 

Tahseen 2 Tahseen 1 Al-mathurat sughra Al-ghafir1-3 (3x) Al-mukminun 115-118

Tahseen 3 Zikir 100x lps sbh n ptg Al-waqiah lps sbh Al-mulk lps zhr Yaasin lps asar.

Ini merupakan wirid dan zikir harian untuk mendinding diri daripada gangguan makhluk halus. Untuk Tahseen 3, ia merupakan amalan perawat Islam agar dapat memberi keyakinan dan sebagai perisai diri.

Namun bagi ana ketika ini, Surah al-Waqiah merupakan wirid harian selepas solat Subuh...semoga ana istiqamah dengannya..insyaAllah... Selamat beramal...


  



Monday, July 25, 2011

Diari hari ini..






Assalamualaikum dan salam bahagia buat sahabat-sahabat yang sedang menerjah blog ana ni..syukran jazilan dan terima kasih..paling tak pun ada la seorang dua yang terjah blog ni kan..

Diari hari ni....ya.... Hari ni amat penat skali, di dalam keadaan ke"blurr"an sekejap disebabkan ntah ape ntah semalam...hari ni ada la sedikit efeknye.. tapi tak mengapa pun..insyaAllah, ana akan harungi dengan tabah. Hari ini ana terkenangkan kembali saat-saat manis dan pahit sepanjang bergelar pelajar KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH Klang... Gambar ni telah diedit khas untuk sambutan hari guru di KISAS pada tahun 2008. Buat sahabat yang telah ke reunion pada minggu lepas, ana memohon ampun dan maaf krn tidak turut serta. Bukan sengaja utk menjauhkan diri daripada kalian, tetapi terdapat kesulitan dan kepentingan lain di kolej. Buat teman sekelas 6A2, semoga kalian ingat lagi pada diri kerdil ini, buat sahabat MTE sekalian khususnya penghuni ASPURA (THARIQ, ALI, OMAR, dan KHALID), KOMETRA, dan yang berada di bumi UPSI dan tak lupa juga kepada sahabat2 yang berada di Mesir mahupun di mana2 sekalipun semoga kalian semakin tabah dan semakin mantap mendalami dan memperbanyakkan bekalan ke akhirat sana..

Saat ini, diri ini rindu kepada FIVE UNIQE in KISAS..rasenye tak dapat lagi untuk merungkai hati ini mengingati detik2 bergelar Kisasian..Khalidian..yeke camtu ejaannya?..tak mengapa..mungkin ana akan sambung pada masa akan datang...Salam ukhuwah semua...

Monday, July 18, 2011

kisah aku dan Dia...part 2


أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Sya'ban sahabat-sahabat.. Semoga dengan keetibaan bulan Sya'ban ini memberi kesedaran kepada kita untuk lebih mencari redha Ilahi...sebagai persediaan kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak.. Entry kali ini masih mengisarkan kisah aku dan Dia.. Bukanlah si dia yang difahami oleh sebilangan sahabat-sahabat kita..tetapi Dia..Yang Satu dan bukannya dua...Yang maha Tinggi dan tidak ada setara dengan-Nya.. Yang Maha Besar dan tidak ada yang sama besar dengan-Nya...Yang Maha Kaya dan tidak ada pula kekayaan-Nya sama dengan kekayaan sesiapa mahupun kurang dari yang lain.. Ya, Dialah Allah S.W.T...

Tidak dinafikan iman kita kadangkala menurun dan meningkat..kalau dulu, telinga ana sering terdengar ayat seperti ini.."كيف ايمانكم جميعا؟ يزيد أو ينقوص؟". Sering mendengar ayat sebegini ketika kuliah Maghrib dan tazkirah semasa berada di asrama ketika dulu.. Sekarang?...kurang sedikitlah nak dengar.. Tak mengapa, insyaAllah..tak lama lagi akan kedengaranlah ayat2 ni..satu lagi ayat yang ana rindui, "Marilah kita merafakkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi dengan limpahan rahmat-Nya kita dapat bersama-bersama berkumpul pada hari ini, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W, dengan pengorbanan Baginda dan perjuangan bersama sahabat-sahabat akhirnya kita dapat mengecapi dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat IMAN dan ISLAM..Alhamdulillah.." Kenangan dan pengalaman yang dapat ana hayati dan manfaatkannya..semoga Allah S.W.T melimpahkan keampunan dan rahmat ke atas kita semua...Ameen..

Sebagai seorang muslim dan ingin menjadi mukmin, marilah kita bersama-sama menghayati asas-asas maghrifat Allah S.W.T.
Rukun-rukun iman:
1. Percaya/beriman kepada Allah
2. Percaya/beriman kepada Malaikat
3. Percaya/beriman kepada Kitab
4. Percaya/beriman kepada Rasul
5. Percaya/beriman kepada Hari Kiamat
6. Percaya/beriman kepada Qada' dan Qadar

Beriman kepada Allah S.W.T merangkumi tiga bahagian Tauhid:
1. Tauhid Rububiyah
2. Tauhid Uluhiyah
3. Tauhid Asma' dan Sifat

Bahagian yang Pertama: Tauhid Rububiyah
Maksud secara ringkas ialah beri'tikad dengan tegas bahawa Allah adalah "Rabb/Pemilik" bagi segala sesuatu dan tidak ada "Rabb (Tuhan)" selain-Nya. Maksud di sini, Kita mesti yakin dan pasti untuk mengakui bahawa Alam dan dunia ini adalah hak dan kepunyaan Allah Taala dan tidak ada sekutu bagi-Nya. Tidak ada yang boleh menandingi Allah Taala..hal ini kerana Allah Taala memiliki segala apa yang berada di langit dan di bumi.
Perkataan "Rabb" dari segi bahasa ialah "tuan punya dan pengurus"
Sebagaimana firman Allah S.W.T dalam Surah al-An'am ayat 71 yang bermaksud "..katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenar) dan kita disuruh agar menyerah diri kepada Tuhan yang memiliki sekalian alam."

Sebagai kesimpulannya, Tauhid Rububiyah ialah pengakuan dan i'tikad bahawa Allah S.W.T merupakan pemilik alam ini dan tidak ada taranya...

Akan bersambung....

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...

Friday, July 15, 2011

kisah aku dan Dia...part 1






بسم الله الرحمن الرحيم

Sebentar tadi, ana teringat dan terfikir-fikir ke mana hala tuju hidup kita.. Berdekad tahun menapak di bumi Dia, namun apa sumbangan yang telah kita taburkan..bekalan ke akhirat sana?...kalimah syahadah kita cukup mantap ke?.. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan Selain Allah Ta'ala, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad S.A.W itu pesuruh Allah Ta'ala...kadang-kadang dalam sehari cuma dalam solat jer kita bersyahadah sedemikian...tapi cukup sekadar solat lima waktu sehari?..tu pun kalau cukuplah, ada yang tak cukup mana nak tampungkan lompomg-lompong tu kan... Cukup sekadar puasa sebulan di bulan Ramadhan?..tu pun kalau cukuplah, yang tak cukup kena ganti, tu pun kalau berganti...kalau yang tak pernah berganti macam mana nak penuhkan rongak-rongak puasa tu kan...fidyah dan qada'..bagi yang uzur tak mengapa lah kan....andai yang sihat walafiat?..yang boleh berlari bermain bola tidak kira masa, tapi tak puasa dan solat..rugilah kan...nauzubillahi min zalik..

Selepas puasa, kita susuli pula dengan zakat fitrah...mungkin ramai yang tak menunaikan kewajipan tersebut, umat Islam kalau bukan saudara seagamanya yang menolong siapalagi yang boleh menolong?..ramai yang tak sedar, dulu ketika zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar as-siddiq, umat Islam yang tidak membayar zakat akan diperangi..mahukah kita diperangi?..ana mengingatkan diri ana sendiri dan kalian, janji Allah S.W.T adalah pasti...soal rezeki jangan dipersoalkan...semuanya telah ditentukan...lambat atau cepat bukan kita yang tentukan....mudah atau sukar juga bukan kita yang tentukan....

Bagi yang berkemampuan pula, menunakan haji adalah fardhu baginya...tapi fenomena di Malaysia, terlampau sangat nak meraih dan mengejar gelaran haji dan hajah ramai yang sanggup berhutang...sebenarnya tu masih tak berkemampuan secara zahirnya..ada yang menggadai tanah semata-mata nak pergi ke Mekah..tapi apa tujuan mereka ke Mekah?..Ikhlas kerana rindunya pada Baitulharam ataupun nak melancong?.. Ada yang berkali-kali menunaikan haji, tapi terpulanglag bagi yang mampu..cuma kita kembali kepada sirah Nabi S.A.W, kalau tak silap ana, baginda cuma sekali sahaja menunaikan haji..itu menunjukkan tidak ada paksaan untuk pergi beberapa kali selagi mampu..saudara-saudara kita lebih banyak memerlukan bantuan kita..

Akan bersambung...
Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...

Tuesday, July 12, 2011

Welcome back...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Wamaghfiratuh Waridhwanuh...

Setelah sekian lama ana menyepi daripada menge"pos" entry2 terbaru...kini ana sedang dalam proses mengembalikan semangat untuk mengejar cita2 ana.. Banyak dugaan sepanjang ana berada di UPSI.. Sebuah universiti pendidikan yang terulung di Malaysia (suatu masa dahulu tambahan pula satu-satunya universiti yang namanya ada "pendidikan"). Dalam mengejar impian untuk menjadi seorang warga pendidik bukanlah mudah, perlukan persiapan diri yang mencukupi tidak kira dari segi fizikal dan mental, rohani dan jasmani.

Tidak kurang juga dengan pengorbanan masa bagi memenuhi keperluan persediaan diri sebagai pendidik seperti kuliah dan ceramah-ceramah, program-program yang diadakan sama ada diperingkat kolej kediaman mahupun kampus. Pengorbanan masa terlalu berharga, jika tidak dapat dimanfaatkan dengan baik oleh setiap individu maka sia-sialah pengorbanan itu dan rugilah mereka. Sekiranya mengharapkan syarahan ilmu yang hanya 14 minggu dan memenuhi 18-21 jam kredit per semester sememangnya tidak cukup untuk melahirkan seorang pendidik yang sentiasa bersedia dari semua bidang. Maka, perlulah kesedaran diri mencari ilmu dan pengetahuan yang berada di luar bilik kuliah...sekiranya semata-mata mengharapkan syarahan dan pembentangan di bilik kuliah selama 14 minggu dan sibuk dengan hal sendiri tanpa terlibat dengan persatuan mahupun aktiviti kemasyarakatn , ana rasa tidak penuh ilmu di dada...jadi bersama kita fikir-fikirkan...

Pengorbanan wang ringgit juga merupakan perkara yang tidak boleh diabaikan..jika kedekut untuk membeli buku-buku, nota-nota rujukan, memang kedekutlah ilmu nak melekat... Seorang mahasiswa sememangnya perlu bijak menguruskan diri, termasuklah kelengkapan dan keperluan diri..tidak ada masa untuk bermanja-manja dengan teman serumah, sebilik mahupun teman sekelas... BERDIKARI...dilaungkan oleh setiap remaja yang meningkat dewasa..namun ada segilintir yang masih tidak mahu berdikari, tetap mahu duduk di bawah ketiak mak ayah..mendapat layanan manja daripada mereka..mahu dibelai setiap hari..sekarang bukan masanya lagi..sebagai pendidik yang akan mendidik anak bangsa.. Pemikiran sedemikan perlu dihakis daripada minda seorang mahasiswa, lagi-lagi mahasiswa yang bakal menjadi warga pendidik...jadi bersama kita fikir-fikirkan...

Bijak memilih rakan dan sahabat juga amat penting bagi seorang yang sedang memulakan kehidupan berdikarinya..kalau makan mee kari tidak mengapa, tetapi ini berdiri di atas kaki sendiri..sesetengah orang berpendapat, bukan dari kecil ke dah berdiri di atas kaki sendiri?...maksud berdikari dari segi istilah ialah tidak bergantung kepada orang lain (secara umumnya)..pengertian daripada ana sendiri pula, tidak bergantung dengan orang lain dalam hal-hal yang orang lain boleh melakukannya sendiri..contohnya membuat keputusan dalam hal-hal kecil yang berbentuk peribadi..sekiranya dilihat secara skop yang lebih mudah boleh melakukan hal-hal rutin sendiri dengan sendiri...kalau dulu ana dari sekolah rendah mahu berinjak ke sekolah menengah, ramai sahabat-sahabat ana ketika itu memohon untuk ke sekolah berasrama kerana konon-kononnya mahu meningkatkan daya berdikari mereka..walau bagaimanapun, ana tetap bersama keluarga kerana masih banyak yang perlu ana lakukan untuk membantu mak ayah di rumah ketika itu. Kini, ana berada jauh daripada mereka..semakin sukar untuk meluangkan masa seperti zaman persekolahan dahulu..namun doa dan kasih sayang tetap di dalam jiwa....fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...

Sedikit pedoman untuk diri sendiri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda