10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Monday, August 29, 2011

Ramadhan Terakhir..

Assalamualaikum dan salam muhibbah..

Hari ni merupakan hari ke-29 kite berpuasa kan..maksudnye 29 Ramadhan. Ramadhan tahun ini pun memang ada 29 hari jer..ini bermakna kalau ikut kalendar esok la kita raya bersamaan 1 Syawal.. Mesti sahabat2 semua menyambut dgn meriahkan.... Kuih raya, baju raya, langsir raya, xpun kereta raya macam cerita "Pusing Raya" semasa cerekarama di TV3 Sabtu malam yg lepas kan.. Ape pun sambutlah dengan sederhana..klu lebih2 nanti membazir dan boros...bulan puasa ni elok2 syaitan dibelengu, kite pula yang jadi syaitan..sbb ape?...membazir itu saudara syaitan...


إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً -27
Surah al-Isra':27
"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat kufur kepada Tuhannya."

Kalau saudara syaitan tu kirenye syaitan juga la kan..Nauzubillahi min zalik...


Dalam kite menantikan Syawal, kite meninggalkan pula madrasah Ramadhan yang amat dicintai..bulan penuh rahmat, dibukakan semua pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka... Amalan yang kite lakukan dilipat gandakan.. Akan tetapi semua daripada kitakah yang merasai hikmat bulan Ramadhan ini? Hari ini merupakan hari terakhir sebelum kite menantikan Ramadhan yang akan datang..namun, adakah ada lagi kite utk Ramadhan yang akan datang?.. Mungkinkah ini Ramadhan Terakhir?..masih ada waktu lg utk kite merenungi apa yang kite lakukan..di kesempatan pintu taubat terbuka dengan luas.. Ayuh sahabat2, saudara2 sekalian..bersama kite menjadi muslim dan mukmin yang taat perintah Allah S.W.T..meninggalkan segala larangannya..menjadikan al-Quran dan Hadis sebagai panduan sehingga akhir zaman.. Wallahu 'alam..

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..

Thursday, August 25, 2011

Follower ke-100..

Assalamualaikum..
 Xsangke hari ni ana bkak2 je blog ana, dh ad 100 follower dh..terima kasih kepada beliau...
http://daridapuridah.blogspot.com/


Terima kasih kepada beliau..ni sempena ana nak blek kampung hari ni kot..Doakan ana selamat sampai ke kampung yer..dari Bandar UPSI ke BAGDAT...

Selamat pulang beraya semua..
Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..


Wednesday, August 24, 2011

Jadi follower ke-100

Assalamualaikum dan salam muhibbah sahabat-sahabat..
Semalam ana g la blogwalking, masuk segmen sklai..pastu follow2...akhirnya bertemu la dengan blog yang follower dy 99...so ana pun dengan pantas men'join' this site la..so jadi la follower yang ke-100..hehe..
Bile lak ana nak dpt follower yang ke-100 kan..huhu.. xpe la..mcm bertuah pn ad....ni la entry yg blogger tu cerite pasal ana kt blog dia....copy n paste jer...penghargaan utk diri dan sebagai pembakar semangat...


tadi bukak jew blog , tengok dah 100 follower ! perrrghhh ! syiookkk . hee . maklum lahh blogger baru . bile follower dah cecah ratusan orang , mule lahh jadi hyper . hehe .

jom kenal kenal dengan follower saya yang ke 100 ni . Hafizan namanyer . klik header dia kat bawah ni oke .


terima kasih follower saya yang ke 100 :)
hee . oke lahh . babaii !


yang benar, 

Klik nama atas ni utk ke blog dia...
*bila la ana nak dpt follower ke-100 macam sahabat blogger ni dan yang lain kan.. yang pasti, ana nak bagi hadiah misteri la... InsyaAllah....

Tuesday, August 23, 2011

Mari Beraya


Salam Ramadhan semua..hari ni dh masuk 23hb Ramadhan..xtau la kenapa tetibe hari ni rajen nak join segmen2 nih..klik link di bawah klu link di gmbr ad prob..

Selamat Beraya 

Ape2 pun selamat beraya yang bakal tiba..Ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi nioh manfaatkan sepenuhnya dengan amal ibadat dan sewaktu dengannya..

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..

JOM tambahkan FOLLOWER !!!


Salam Ramadhan sahabat2...tetibe pagi ni tergerak lak g blog sorang kawan ni... Putera Chini pastu ad la satu entry ni cite pasal nak tambah follower..so ana pun nak join gak la...harap2nyer berjaya la tambahkan follower yer..pastu buat trafik sesak sikit2..hehe..

Salam 23 Ramadhan 1432h..

Usai Solat Subuh itu,
aku mengundur diri pulang untuk menatap Kalam Ilahi...
Rasanya sudah lama aku tidak berasa sayu dan syahdu sperti subuh itu. 
Mungkin pernah dahulu aku berasa begitu, merenungi diri...
sejauh manakah aku membawa diri ini menuju jalan Ilahi... 
Sambil ditemani lagu "doa ku"..
mengimbau kenangan perjuangan diri semasa di alam itu... 
Betapa azamnya diri ini menuntun tariq yang satu..
menanamkan dalam diri segalanya fisabilillah.. 

Namun, 
begitu jauh telah kaki ini melangkah sejauh melangkahkan kaki menjauhi alam itu..
Jiwa muda, 
jiwa remaja....
telah hilang manisnya...
halawatul iman yang dikejar entah ke mana...
semakin jauh kaki ini tersasar dan tersandung..
Dulu kini dan selamanya...
Aku tidak pernah puas...
Merenungi di mana tempatku di sisi Ilahi..
Lisan yang menoda...
Penglihatan yang ternoda..
Pendengaran yang rosak...
Jasad yang sakit..

Fajar hampir tiba..
Di manakah aku?..
Mencari diri sendiri hanyut dalam lena..
Bilakah aku akan tersedar?..
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,
Letakkanlah daku dalam Penjagaan-Mu...
Di dalam Redha-Mu..
Di dalam Rahmat-Mu...
Yang lepas tidak mungkin dapat diukir semula..
Jauhkanlah daku dari Azab Api Neraka-Mu yang dahsyat....
Ku pohonkan juga kurniakanlah kepada ibu bapaku,
sanak keluargaku,
kaum kerabatku, 
jiran2ku, 
guru2ku,
sahabat2ku, 
saudara2ku,
Rahmat dan Kasih Sayang-Mu yang tidak terhingga...
Lindungilah mereka dari segala bencana dan mala petaka..
Tempatkan mereka dalam golongan para solihin...
Layakkanlah kami menduduki tempat itu..
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Mengasihani hamba-hamba-Mu..







Salam Mujahadah....



Sunday, August 14, 2011

Tazkirah Ramadhan hari ini...





Assalamualaikum dan salam muhibbah...

Malam tadi ana dengan dua orang sahabat ana menunaikan solat Terawikh di Masjid Ar-Rahman Hulu Bernam, selepas solat Isya' dan solat sunat Rawatib, Tuan Nazir telah mengumumkan tazkirah malam ini disampaikan oleh Ustaz Fakhrunawi kalau xsilap ana...

Begini sedikit isi kandungan tazkirah pada malam ini.

"...ada sebuah hadith meriwayatkan bahawa bulan Ramadhan ini dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu; pada permulaan Ramadhan ialah RAHMAT. Rahmat di sini merupakan kemurahan Allah S.W.T kepada hamba-hamba-Nya utk beribadah, melakukan amal kebaikan dan amal soleh. Pintu keampunan dibuka untuk peringkat yang kedua iaitu MAGHFIRAH. Maghfirah bermaksud keampunan. Setelah bermal soleh pada peringkat pertama, insyaAllah akan diampunkan dosa-dosa yang lalu. Pada peringkat ketiga pula ialah PEMBEBASAN DARIPADA API NERAKA. Ia bererti setelah beramal soleh dan diampunkan dosa-dosa lalu, kita akan dibebaskan daripada Api Neraka insyaAllah..begitulah mulianya bulan Ramadhan al-Mubarak ini.."

selain itu,

"...empat golongan yang diintai oleh syurga ialah; orang yang berpuasa, orang yang membaca al-Quran, orang yang bersedekah, dan orang yang memberi makan kepada orang yang berpuasa.."

Begitulah sedikit point tazkirah malam td..semoga kita mendapat keberkatan Ramadhan dan mendapat tempat di sisi-Nya.

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...

Tuesday, August 09, 2011

Puasakah kita?..




Assalamualaikum dan salam muhibbah...


Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah S.W.t sekalian, hr ini telah masuk hari ke-9 kita berpuasa. Apakah yang telah kita capai? Kekuatan berpuasa? Pahala berpuasa? Hikmah berpuasa? Ana sendiri pun tidak tahu tahap manakah yang telah ana capai. Namun begitu, apalah salahnya jika ana ingin berkongsi peringatan@tazkirah untuk diri ana sendiri untuk dikongsikan bersama.



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ183
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa."(183)-Surah al-Baqarah

Demikianlah firman Allah S.W.T tentang perintah berpuasa Ramadhan kepada umat Islam. Perintah ini merupakan satu kewajipan kepada umat Islam, sebagaimana lafaz 'kutiba' /"كتب" yang merujuk kepada maksud wajib.

Jadi, bagaimana puasa kita ya sahabat-sahabat?.. Kita dituntut untuk mencontohi cara puasa Nabi Daun a.s iaitu sehari berpuasa dan berbuka. Kita ditegah meniru cara puasa orang kafir mahupun jahil yakni berpuasa tanpa berbuka sehingga memudaratkan diri ataupun untuk upacara pemujaan dan sebagainya. Di bulan Ramadhan, kita dituntut untuk berpuasa selama sebulan yang mengandungi bilangan hari 30 ataupun 29 hari. Kita perlu menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam matahai. Dalam bahasa mudahnya dari bermulanya waktu Subuh dan berbuka setelah masuk waktu Maghrib.

Ramai yang melaungkan bulan Ramadhan sebagai bulan untuk beribadah, ada pula yang melaungkan bulan Ramadhan sebagai bulan makan-makan (mungkin ada bazar barangkali), dan bermacam-macam lagi pendapat kita tentang bulan Ramadhan, ana tidak mahu menyalahkan mana-mana pendapat, kerana ia merupakan pendapat masing-masing. Hak merekadan hak kita untuk menerima mahupun menolaknya tetapi tidak ada hak untuk kita menyalahkan orang yang memberi pendapat melainkan dia benar-benar salah.

Puasa di bulan Ramadhan memerlukan kita untuk merenungi nasib saudara-saudara kita yang sememangnya dalam kesusahan, dengan berpuasa kita secara tidak langsung merasai kepayahan menahan lapar dahaga saudara kita yang susah. Selain itu, kita dituntut untuk mendapatkan ganjaran pahala dengan melakukan amal soleh dan beribadah. Misalnya bertaqarrub kepada Allah S.W.T, memberi makan kepada orang miskin, bertadarus, membaca al-Quran, belajar, bekerja dan berehat. Berehat juga boleh dikategorikan sebagai ibadat, asalkan diniatkan kerana Allah S.W.T, contohnya berniat untuk berehat kerana mahu melakukan kerja bagi menyara kehidupan, berehat sebelum beribadah supaya ibadah khusus dilaksanakan dengan lebih khusyu' dan lebih tumpuan dan tidak terganggu kerana keletihan.

Namun begitu. puasakah kita dengan hanya melakukan ibadah sahaja wahai sahabat-sahabat?.. Puasa menurut bahasa pun ialah menahan diri, oleh itu, ana mengingatkan diri ana yang lemah dan jahil ini serta sahabat-sahabat sekalian agar dapat menahan diri daripada melakukan kemungkaran, perkara yang membatalkan puasa dan seumpamanya yang boleh mengurangkan pahala puasa kita. Menahan mulut daripada berkata-kata yang tidak elok seperti mengumpat dan mengata serta berkata kesat, menahan mata daripada melihat perkara kemungkaran mahupun yang mendatangkan keghairahan melakukan kejahatan, menahan telinga kita daripada mendengar perkara yang tidak elok seperti uampatan mahupun yang seumpamanya, menahan nafsu kita daripada pelbagai lintasan pemikiran dan mana-mana yang difikirkan tidak baik. 

Bulan Ramadhan juga disebut Madrasah yakni sekolah untuk kita belajar. Jadi mudah-mudahan dengan Bulan Ramadhan al-Mubarak ini merupakan langkah pertama untuk kita berubah dan terus berubah kepada kebaikan. "Semoga kita semua mendapat dan menemui Malam Seribu Bulan"..

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal....


Tuesday, August 02, 2011

Kesempurnaan Puasa






Assalamualaikum dan salam muhibbah sahabat-sahabat yang dikasihi....Salam Ramadhan dan selamat berpuasa... Hari ini merupakan hari kedua berpuasa bagi seluruh umat Islam sedunia bersamaan 2 Ramadhan 1432h.. InsyaAllah pada malam ini malam ke-3 kita berterawikh, semoga kita dapat meningkatkan amal ibadah dan mendapat keampunan Allah S.W.T.

Entry kali ini ana ingin berkongsi cara-cara ataupun tips berpuasa yang sempurna. Semoga sedikit sebanyak dapat kita manfaatkan bersama.
1. Bersahur
Sahur dapat memberi tenaga kepada kita pada siang hari berpuasa. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;:
                      "Makan sahurlah kamu, sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat keberkatanm."

                                                                                        (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahur ini lebih baik dilewat-lewatkan waktunya sehingga berasa yakin dapat mengurangkan rasa lapar dan dahaga semasa berpuasa di siang harinya. Namuin sekiranya terdapat ragu-ragu tentang melewatkan sahur ini dengan bimbang telah terbit fajar (waktu Subuh) maka eloklah dilewatkan sekadar yang mampu sahaja.

2. Bersegera berbuka
Setelah yakin telah tenggelam matahari, umat Islam dtuntut untuk menyeragakan berbuka. Hadis Nabi;
"Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyeragakan berbuka dan melewatkan sahur"
                                                                                      (Riwayat Bukhari, Muslim dan at-Turmuzi)

3. Berusaha mandi dari hadas besar sebelum terbit fajar, supaya boleh melakukan ibdah dalam keadaan suci dan khusyu'.

4. Menjaga Lisan dari berdusta, mengumpat, mengadu domba, mengolok-olok, serta perkatan yang kesat dan mengada-ada. Sabda Rasulullah :
"Sesiapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Alllah tidak memerlukan puasanya menahan diri makan dan minum."
                                                                                                             (Riwayat Bukhari)

Monday, August 01, 2011

Rukhsah ketika berpuasa..

video

Selamat Beprpuasa sahabat-sahabat... Assalamualaikum dan salam muhibbah semua...

Video di atas bukanlah apa..hanya sekadar jenaka sahaja..jika ada yang tersinggung..mohon ampun dan maaf...dibulan baik ni jangan tersae2 sgt yer...video ni pn dr youtube, kalau tak salah ana, ini sedutan dari sebuah cerita masa zaman kanak2 dulu..tak ingat pula tajuk dia ape..

Entry kali ini ana ingin kongsikan rukhsah ataupun kelonggaran semasa berpuasa di bulan Ramadhan ataupun semasa berpuasa lah..
1. Rukhsah untuk tidak berpuasa diberikan kepada ibu yang menyusukan anak dan wanita yang hamil. Hal ini kerana kekhuatiran wanita yang hamil itu terhadap kandungannya, begitu juga ibu yang sedang menyusukan anak kerana bimbang tiada air susu untuk anaknya jika berpuasa. Oleh itu, bagi mereka ini perlu memilih sama ada mahu mengqadha' puasa ataupun membayar fidyah sebagai ganti puasa yang ditinggalkan.

2. Kelonggaran ataupun rukhsah kepada orang tua yang telah lanjut usia dan tidak mampu lagi untuk berpuasa. Namun demikian, bagi menggantikan amalan puasa tersebut, beliau perlu memberi makan kepada seorang miskin setiap hari dalam bulan Ramadhan dan tidak perlu mengqadha'nya.

3. Merasa makanan dengan hujung lidah bagi tukang masak khususnya suri rumah tangga yang tidak lekang dengan kerja-kerja rumah. Namun begitu, hanya merasa dengan hujung lidah sahaja yang dibenarkan.

4. Menerima suntikan dalam perubatan dan rawatan penyakit. Suntikan dengan cara menyuntik pada otot mahupun nadi dan tidak menjadi persoalan sama ada ia masuk dalam badan mahupun tidak kerana ia masuk melalui saluran bukan kebiasaan seperti rongga (mulut, hidung dll).

5. Mandi, menggosok gigi dan berkumur-kumur. Boleh dilakukan selagi ia tidak keterlaluan dan hanya sebagai keperluan dan tidak membazir contohnya air mandian tersebut. Untuk berkumur-kumur dan meggosok gigi pula ia mestilah tidak menimbulkan syak pada diri mahupun orang lain akan tertelan air yang di dalam mulut.

InsyaAllah, kita akan bersambung dengan tips2 puasa di bulan Ramadhan yang lain pada entry seterusnya...
Selamat berpuasa dan selamat beramal...

Ahlan Washlan Ya Ramadhan



Marhaban Ya Ramadhan....
Kalimah ini kerap didengari dengan ketibaan Bulan Ramadhan al-Mubarak. Sahabat-sahabt tahu maksudnya?..mungkin ada yang tak tahu dan ada yang tahu kan.. Maksudnya secara pengertian biasa la kan.. Selamat Datang Ramadhan Wahai Bulan Ramadhan.. Selamat bepuasa semua..jgn lupa niat sahur ya..
Selamat beramal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda