10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Friday, September 23, 2011

Kenangan silam yang tak berapa silam...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..salam muhibbah...

Lame rasenye tak menukilkan apa2 di sini kan... Sebenarnya kelas agak sibuk dan sambil2 membantu di pejabat hostel.. Pengalaman menjadi pelajar memang amat berharga..pernah ingat zaman2 sekolah dulu?..mesti rindu kan..rase menyesal tak dapat buat itu dan ini...same juge halnya dgn ape yg ana lalui sebagai mahasiswa UPSI ini..nak tak nak kena buat yg terbaik agar tak menyesal di kemudian hari, tambahan pula nak menjadi warga pendidik, segala pengalaman ana jadikan sebagai pelajaran untuk ana praktikkn semasa bekerja kelak.


Kelas di surau, masa ni Kelas Tingkatan 2 


Ana tak ingat name kelas dorg ni, tp masa ni ana ajar sesi petang. Ana sempat mengajar semasa menunggu keputusan UPU keluar. Sempat menimba pengalaman selama 4 bulan. Ana ingt sampai sekarang bagaimana pelajar ponteng kelas, bermain dalam kelas dan banyak lagi la...semuanya ana simpan sampai sekarang utk ana hadapi pd masa praktikal dan bekerja nanti.. Untuk sekolah luar bandar selalunya kelas dibuat di surau atau musolla disbbkan ruang kelas yg tak efektif kerana bilangan murid yg ramai ekoran Mata Pelajaran Pend Islam ni mereka bergabung kelas.

Kelas tingkatan 1


Sepanjang ana mengajar di sesi pagi, ana menggantikan Ustzah yg cuti bersalin selama 2bulan, ustzh ni ditugaskan utk mengajar kelas pertenghan sehinggalah kelas hujung, yg menariknya ustzh ni merupakan pemeriksa kertas Pend Islam PMR. Klu nak dibandingkan dengan ana apalah sangat, kptsn STPM pun xkeluar lg mase tu. Tapi mase mengajar di sesi petang di sekolah yg sama (kebetulan pula) sbb menggantikan ustzh yg cuti bersalin juga  (ustzh ni dlu duduk di meja seblah meja ustzh yg ana ganti mase sesi pagi dlu..) Sesi petang ana mengajar kelas pertama sehinggalah pertengahan dan xpernah ana duga, dpt juga mengajar subjek Amalan Bahasa Melayu utk murid2 kelas peralihan yg terdiri drpd murid2 india dan cina.

Lari dr tajuk pula kan..hehe.. Sebenarnya nak cerita pengalaman alam persekolah dan alam pembelajran yg perlu dimanfaatkan sepenuhnya..tp cerite tentang mengajar pula... Sepanjang di UPSI, masih ad lagi yg perlu ana cari gali sebagai bekalan pada masa akan dtg..

~~Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..~~

Sunday, September 18, 2011

Langkah Baru...

Assalamualaikum dan Salam muhibbah...

Sekali lagi hati ini teringatkann kisah2 lalu..di saat jauh drpd-Nya,, ana sering mengimbau kisah2 lalu yg banyak memberi pengajaran dan dpt mengenal diri ana sendiri.. Apa tujuan hidup ana di muka bumi ini..sudh semestinya tidak lain tidak bukan adalah utk menghambakan diri kpd Yang Esa.

semasa di tepi pantai  berhampiran dengan Pulau Rondo 

Kita sering mengaitkan sesuatu prkara yg tidak elok dengan azab dan balasan drpd Ilahi....dengan keadaan yg berlanjutan mungkin ia akan menghijab kasih dan rahmat Ilahi... Sedarkah kita bahawa Allah Taala sgt pemurah? Sgt mengasihi hambanya? Maha Adil? Walaupun kita byk membuat dosa, namun DIA sentiasa melihat kita, tidak pernah mengabaikan kita, di kala sush DIA bersama kita..rezeki yg DIA berikan kpd kita tidak putus2 walaupn kita tidak solat, puasa, dan melakukan lemungkaran..tidak pn DIA menarik balik nikmat udara utk kita bernafas, tidak pula DIA menimpakan azab seperti kaum2 terdahulu..

Ku bersyukur krn masih ada waktu lg..wlupn hayat tidak lama..tidak di duga hayat kita...

semasa kursus pemantapan organisasi


Kita tidak akan dpt hidup berseorangan, kita memerlukan pasangan sebagaimana Allah S.W.T menciptakan Hawa drpd rusuk nabi Adam. Kemudian DIA mengurniakan pula anak2 drpd mereka berdua.. Begitulah hukum alam yg Allah aturkan utk kita. Andai kita mahu lakukan kejahatan sekalipun kita tidak berseorangan. Syaitan ada bersama kita semasa melakukan kejahatan.. Begitu juga jika melakukan kebaikan...Malaikat ratid dan atid akan mencatat setiap amal kita, tidak kira baik ataupun buruk. Bagi memaintainkan amal kebaikan kita, kita disarankan supaya utk hidup dlm berjemaah/bermasyarakat....tidak akan berjaya usaha kita jika berseorangan... Ana rindukan teman2 yg membimbing ana utk turt sama melakukan amal kebaikan...

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal..

Friday, September 16, 2011

Nota Cinta



gambar hiasan...






Tajuk Nasyid : Nota Cinta
Artis : Saujana
Album : Nota Cinta

Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri

Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke Syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat-nya
Akurku kebesaran-Nya
Teragung Maha Suci-Nya
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih-Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat-Nya terus mencurah-curah
Nur Hidayah-Nya semakin cerah


 
gambar hiasan...

Wednesday, September 14, 2011

Bila semester baru menjelang...

Assalamualaikum dan salam muhibbah...

Hari ni ana nak citer pasal semester baru pula..sblm ni tentang "SEMESTER BARU".. jadi berkesinambunganlah moga2nye..menjelang jer semester baru ni mcm2 yg perlu dibuat.. Bagi adik2 or abg2 kakak2 yg baru mendaftarkan diri 7hb September yg lalu semestinya keperluan diri mahu dilengkapkan sepenuhnya..tak mahu kurang sikit pn kan..kan2..hehe.. Daripada baju kuliah, baju jenjalan, baju tido, baju main2..seluar pula..same jer..sehinggalah gadget2 lain seperti HP, laptop, dll... rasanya kalau boleh semua nak baru dan elok kan.. Tapi bg yg kurg berkemampuan, bersederhana sahaja..tiada masalah..niat kite dtg untuk belajar kan..bukan utk memperagakan fesyen mahupun kemewahan.. "Innallaha ma'ana"..sesungguhnya Allah bersama kita..jadi jgnlah takut kerana kite serba kekurangan drpd material..tp kita harus takut akan azab dan balasan yg telah dijanjikan oleh Allah S.W.T..

 
Semasa MSK pelajar2 baru ambilan Sept
Bagi ana, sebagai pelajar yg boleh dikatan agak lame di bumi UPSI ni, segala keperluan tak byk yg ditambah, sekadar menambah apa yg telah kurg dan tiada..lagipun ana ad di bumi UPSi ni sepanjang cuti semester lalu..hampir 4bulan di sini bersama sahabat2 lain.. Namun bg yg tidak seperti kami, mesti sibuk utk uruskan brg, rumah baru, nak kemas rumah dan sebagaunya..ditambah pul dgn aksesori yg lain kan.. Niat harus dibetulkan..masih belom terlambat utk semester baru ini.. Niat dan AZAM...

Semasa pendaftaran pelajar2 senior..

Masuk kali ini,merupakan tahun kedua ana terlibat dengan pendaftaran pelajar2 baru dan lama..setahun bersama JMK2010/2011 dan kini bersama SKIM...konon2nye 1skim..hehe...dh ad baju sendiri lak tu..mgkin entry seterusnya ana citer pasal baju tu la..di KHAR lah kenangan indah berjaya ana ukir di hati...KHAR tetap di hati..(sebenarnya kesuntukan mase ni..huhu..ada keje lain nak dibuat...)

Fikir-fikir sejenak, renungkan dan selamat beramal...

p/s: Syukran ila Putera Chini







Tuesday, September 13, 2011

Semester Baru






Assalamualaikum dan salam muhibbah...

Apa khabar sahabat2 sekalian?..moga sentiasa dalam sihat walafiat. Walaupun hari ini merupakan hari kedua kuliah bagi pelajar2 Ijazah di IPTA, khususnya UPSI la..Universiti Pendidikan Sultan Idris, mungkin juga Universiti Penyelidikan Sultan Idris satu hari nanti.. Di kesempatan ini ana mengucapkan Selamat Berkuliah, semoga dengan semester baru ini, azam baru utk menghadiri kuliah semakin tinggi dan semangat untuk menyiapkan tugasan dengan baik dan cepat juga perlu ditanam..lepastu kita semai di hujung semester nanti la...

Belajar tidak pernah akan habis...ad satu pepatah yang ana dapat semasa lawatan ke Aceh pada tahun 2008 yang lalu berbunyi :.."semakin banyak kita belajar semakin banyak kita tahu, semakin banyak kita tahu semakin banyak kita lupa, semakin banyak kita lupa semakin sedikit yang kita tahu...". Lebih kurang mcm tu la bunyi nya... Dengan bermulanya semester baru ni, kena la cari bahan utk siapkan tugasan...jgn malas2 yer.. Kita mulakan dengan lafaz بسم الله الرحمن الرحيم.....

Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...semoga maju jaya..

Thursday, September 08, 2011

تقبل الله منّا ومنكم, كلّ عام و انتم بخير



السلام عليكم ورحمة الله وبركته
سلام عيد الفترو من العيد والفإيزين....





Salam Aidilfitri....
Apa khabar org kampung.. Eh, ana pun org kampung..khabar baik..alhamdulillah... 
Sepatutnya entry ni ana siarkan pd 1 Syawal yg lepas..tp tak berkesempatan dek kesibukan melayan tetamu dan beraya serta berziarah ke rumah saudara sementara masih ada cuti kan..



Tajuk entry ni adalah satu doa apabila menjelang Syawal....maksudnya : "Semoga Allah menerima amalan kami dan amal kamu, semoga sepanjang tahun ini kamu berada dalam kebaikan."

Semalam, 7hb Sept, kebanyakan pelajar2 baru telah mendaftar di IPTA2 yg telah ditawarkan kepada mereka..semoga dengan permulaan langkah baru di menara gading ini sebagai langkah yang terus maju... Begitu juga di UPSI, ana telah bersama2 membantu melancarkan dan menjayakan sesi pendaftran di KHAR... Tahniah dan takziah diucapkan kepada mereka semua...begitu juga dgn adik ana yg mendaftrkan diri di UPM ptg smlm...tahniah dan takziah...semoga segala urusan kalian dipermudahkan oleh Allah S.W.T..





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda