10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Sunday, April 24, 2011

Pengertian Maskahwin






1. PENGERTIAN MASKAHWIN ( MAHAR ).
Maskahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 4 )

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi ." ( Riwayat Bukhari )

Dari hadith di atas nyatalah bahawa maskahwin boleh dijadikan daripada apa sahaja asalkan benda itu berguna dan berfaedah sama ada berupa wang ,barang atau sesuatu yang bermanafaat sebagaimana diberitakan Rasulullah s.a.w. pernah mengkahwinkan seorang lelaki yang tiada memiliki sesuatu pun untuk dijadikannya maskahwin lalu Rasulullah s.a.w. bertanya kepada lelaki itu, adakah pada engkau (hafaz ) sedikit daripada ayat Al-Qur'an, lelaki itu menyahut bahawa ia mengingati beberapa surah kemudian Rasulullah s.a.w. pun mengahwinkan lelaki itu dengan bermaskahwinkan surah yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya.

Maskahwin itu tidak dihadkan oleh syarak banyak atau sedikit, jadi untuk menentukan banyak atau sedikitnya itu terpulanglah kepada dua pihak di atas persetujuannya dan berdasarkan taraf atau darjat pengantin tersebut dan hukum syarak tidak menggalakkan maskahwin yang terlalu tinggi yang menyebabkan kesukaran bagi pihak lelaki.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
" Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah ". ( Riwayat Abu Daud )

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
" Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya ". ( Riwayat Ahmad )


2. BAHAGIAN-BAHAGIAN MAHAR :
a) Mahar Misil. Iaitu Mahar yang dinilai mengikut maskahwin saudara-saudara perempuan yang telah berkahwin lebih dahulu dan hendaklah yang dinilai sama dengan maskahwin keluarganya yang paling dekat sekali seperti kakak, ibu saudaranya dan seterusnya disamping menilaikan keadaan perempuan itu sendiri dari segi kecantikan, kekayaan, pelajaran dan sebagainya.

b) Mahar Musamma. Iaitu maskahwin yang telah ditetapkan dan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak dengan tidak memandang kepada nilai maskahwin saudara-saudara perempuan itu.


3. HUKUM MENYEBUT MASKAHWIN DI WAKTU AQAD NIKAH:
i ) Wajib.
a. Jika bakal isteri itu seorang budak yang masih kecil, gila atau bodoh sedangkan bakal suami ingin membayar mahar yang lebih tinggi dari mahar yang sepatutnya ( Mahar Misil ).
b. Jika bakal isteri yang sudah baligh bijak dan boleh menguruskan dirinya sendiri dan telah membenarkan wali untuk mengkahwinkannya tetapi ia tidak menyerahkan kepada wali untuk menetapkan maskahwinnya.
c. Jika bakal suami itu tidak boleh menguruskan hal dirinya sendiri seperti masih budak, gila atau bodoh dan sebelum akad telah mendapat persetujuan dari bakal isteri tersebut tentang bayaran maskahwin kurang daripada mahar yang sepatutnya, oleh yang demikian maskahwin wajib dinyatakan sebagaimana yang dipersetujui. Maksud wajib disini bukanlah bererti perkahwinan itu tidak sah, tetapi perbuatan itu dianggap berdosa dan maskahwin dibayar mengikut kadar yang sepatutnya ( Mahar Misil ).

ii ) Sunat.
Rasulullah s.a.w tidak pernah meninggalkan dari menyebutnya semasa akad, apabila ia menikahkan orang lain. Dengan menyebutnya semasa akad berlangsung dapat mengelakkan dari berlaku perselisihan, berhubung dengannya, disamping dapat membezakan diantara perkahwinan biasa dengan perkahwinan pada seorang perempuan yang menghebahkan dirinya kepada Rasulullah s.a.w. tanpa mahar. Sekiranya mahar tidak di sebut dimasa akad, tidaklah bererti akad perkahwinan itu tidak sah tetapi makruh jika mahar itu tidak disebut.


4. WAJIB MASKAHWIN
Maskahwin itu wajib dibayar mengikut sebagaimana yang tersebut didalam akad jika dinyatakan dimasa akad dan maskahwin itu wajib dibayar dengan keadaan-keadaan yang berikut:-
i) Apabila suami menetapkan yang ia akan membayarnya sebelum dukhul dan dipersetujui oleh pihak isteri, oleh yang demikian isteri berhak melarang atau meghalang suami dari mensetubuhinya sehingga suami tersebut menentukan kadar maskahwin yang akan diberinya sama ada dengan cara tunai atau hutang, jika dijanjikan tunai maka pihak isteri berhak menghalang suami tersebut dari mensetubuhinya sehingga dijelaskan maskahwinnya itu.
ii) Bila penetapan maskahwin itu dibuat oleh kadi dengan sebab keengkaran pihak suami dari membuat ketetapan atau dengan sebab perbalahan atau perselisihan kedua belah pihak tentang kadar maskahwin tersebut dan bila kadi menentukannya akan maskahwin tersebut, hendaklah dibayar tunai (tidak boleh hutang).


5. GUGUR SEPARUH MASKAHWIN
Apabila berlaku talak sebelum persetubuhan maka gugurlah separuh maskahwin sebagaimana firman Allah ta'ala Yang bermaksud: "Dan jika kamu menceraikan perempuan sebelum persetubuhan sedangkan kamu telah menentukan kepada perempuan tersebut akan maskahwinnya , maka bagi perempuan itu setengah dari apa yang kamu tentukan itu".

Gugur separuh maskahwin sekiranya perceraian ini berlaku berpunca dari pihak suami, seperti suami jadi murtad atau suami menganut Islam dan isterinya tidak. Tetapi sekiranya berlaku perceraian itu berpunca dari pihak isteri, seperti suami memfasakhkan perkahwinan tersebut dengan sebab kecacatan yang ada pada isteri maka maskahwin itu akan gugur semuanya.


6. MATI SUAMI ATAU ISTERI SEBELUM PERSETUBUHAN
Jika seorang suami meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak waris si suami wajib membayar maskahwin itu sepenuhnya kepada bekas isterinya dan jika maskahwin itu belum ditentukan kadarnya, maka wajib dibayar dengan nilai mahar misil.

Sebaliknya pula jika seorang isteri meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak suami wajib membayar maskahwin sepenuhnya kepada waris bekas isterinya jika maskahwin itu belum dijelaskan lagi.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud:
"Dari Alqamah katanya seorang perempuan telah berkahwin dengan seorang lelaki kemudian lelaki itu mati sebelum sampai mensetubuhi isterinya itu dan maskahwin pun belum ditentukan kadarnya. Kata Ulqamah, mereka mengadu hal tersebut kepada Abdullah, maka Abdullah berpendapat perempuan itu berhak mendapat mahar misil sepenuhnya, dan perempuan itu berhak mendapat pusaka dan wajib pula dengan bereddah. Maka ketika itu Ibnu Ma'kul bin Sanan Al- Saja'i menjelaskan bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w. telah memutuskan terhadap Baraq bin Wasaq seperti yang dibuat oleh Abdullah tadi". (Riwayat Al-Tarmidzi)


7. MUT'AH
Mut'ah bererti satu pemberian dari suami kepada isteri sewaktu ia menceraikannya. Pemberian ini adalah wajib diberikan sekiranya perceraian itu berlaku dengan kehendak suami, bukan kemahuan isteri. Banyaknya pemberian itu adalah berdasarkan kepada persetujuan atau keredhaan kedua-dua belah pihak, di samping mempertimbangkan keadaan kedua-duanya sama ada kaya atau miskin dan sebagainya tidak kurang dari separuh mahar.
Firman Allah: Ertinya : Tenangkan olehmu hati mereka dengan pemberian dan lepaskanlah mereka dengan cara yang baik. ( Surah Al-Ahzab ayat 49)

Thursday, April 21, 2011

http://says.my/optimus_zane/digi-eff-bee

Jamuan Rakan Surau ar-Rashidin 2011..

Salamullahu alaik...

Sahabat2...hari ni ana nak meningatkan kembali memory ana utk perkara2 yg telah berlaku sepanjang sem ni..sbnrnye nk recall pe yg dh belajar dlm kuliah..esok hari 1st exam..subjek major lak tu..3jam kredit...doakan ana yer.. baru2 ni Rakan Surau ar-Rashidin telah mengadakan jamuan akhir semester... Walaupun ana tidak terlibat seratus peratus dalam persiapan jamuan nih..tetapi ana merupakan  orang yang dipertanggungjawabkan utk mengendalikan dan memantau serta menyelaras organisasi ini..selagi taklifan itu masih digalas rasanya masih perlu utk ana laksanakan taklifan itu sepenuhnya.

Jamuan bermula pada jam 9mlm..namun ana dan tetamu yang diberikan kad jemputan hadir pd jam 930mlm...konon2 vip la tu..hehe..xde bezanye..same jer..ad dua tgn dan dua kaki..dua mata dan dua telinga..its same.. سواء

Pd mlm tersebut merupakan pengisian ucapan drpd pengerusi rakan surau sendiri, ana sendiri, dan En. Ghazali bin Din yang merupakan satu2nya felo yg berkelapangan pd masa tu dan merangkap wakil drpd pengetua yg outstation utk merasmikan "Kempen Sahsiah Unggul"-"Anda Bijak, Jauhi Zina".



Eh, terlupa...jamuan ni diadakan pd 16 April 2011 yg lepas..skrg dh 21hb...dh lima hari berlalu...
Sepanjang jamuan ni terase sdikit sayu di hati, spnjg memegang taklifan ni...ana rasakan yg diri ana belum lg buat yg terbaik utk sume..namun mungkin itu had limit ana..ana akan usahakan utk satu hari nti...nak cover ape yg ana xdpt buat...byk kelemahan drpd ana sendiri.. Terima kasih tak terhingga kpd rakan2 exco dan ahli rakan surau yg banyak memberi sokongan dan bantuan sepanjang ana memgang taklifan ini...semoga Allah s.w.t membalas jasa2 kalian dengan setimpalnya...

Ucapan dan amanat terakhir sebelum menamatkan perkhidmatan..knon2nye la..padahal ada je kt KHAR lg..masih boleh membantu kalian..InsyaAllah..semoga dipermudahkan..
Ada jg cabutan bertuah pd mlm ni...ana pn dpt 1..


Jamuan sambil menonton montaj...ni la senarai vip knon2nye..heee


ni antara banting yang digantung sekitar KHAR untuk kempen "Sahsiah Unggul'


Cenderahati khas kpd ahli rakan surau yang akan bersara untuk praktikal..sem last di sini...



Ni barisan mantan2 exco LPS dengan exco LPS yg baru bersama En. Ghazali bin Din
Dari kiri anda: Husairi (2011/2012),Abg Syuk (2008/2009), En. Ghaz, Abu (2009/2010), Fizan(ana la tu,,ana pegang utk 2010/2011)

Semoga apa yang telah berlaku menjadi pengalaman yg berguna untuk dijadikan iktibar, yang baik dijadikan pedoman dan yang buruk dijadikan sempadan..semoga kite semua berjumpa lg pada masa kan dtg dlm pertemuan yang diberkati dan dirahmati Allah S.W.T...

Doakan kejayaan ana utk exam yg start esok ni dan pd mgu dpan dan juga akan2 dtg dlm hidup ana...syukran jazilan wa khoiron kathiron..

Wednesday, April 20, 2011

Sunday, April 17, 2011

SYURGA BAGI ISTERI YANG MENTAATI SUAMI - USTAZ KAZIM

Assalamualaikum...
Sahabat2...hari ini ana nak kongsikan ceramah nih..meh dgr sme2 yer...semoga mendapat manfaat...










part 1

part 2

part 3

part 4

part 5

Ambil la pengajaran bagi suami2 dan isteri2...bakal2 suami dan bakal2 isteri....semoga rumahtangga kalian mendapat naungan dan keredhaan Allah S.W.T..

Thursday, April 14, 2011

Memoir 3 April 2011....

Salam sahabat2...salam muhibbah, salam perpaduan, salam 1 Malaysia...

Dah lama mungkin ana tak post apa2 kan..agak sibuk disepanjang awal April nih... Sepanjang semester ni ana rasa ana belom lagi luangkan masa yang agak lama dengan kawan2 kelas ana....sbb sibuk dengan program di kolej...jumpa kwn2 pn dalam kelas jer...nak melepak malalak jauh sekali...apatah lagi nak main futsal ke guli ke lestik ke konda kondi ke rondes ke......iskh3.. Sepanjng sem3-4 nih ana sgt jrg jmpe dan luangkan masa dgn kwn2...nak discusion pn jrg2.... Tapi pd 3April lepas..ana teringt balik masa sem 1 dan sem 2...kami cari bahn assignment smpy ke UIAM dan DQ...tp tak cukup jauh mcm yg baru2 nih....sem ni ana g Kuantan....

Kami ke Kuantan ni sbnrnye utk meng"interview" tokoh yang kami pilih...cari punya cari daptlah seorang bekas pelajar Malaysia yang telah belajar di Morocco..perjalann yang memenatkan..bertolak dari TM lebih kurg jam 10 camtu la...seblm smpy ke destinasi utama kami...sempat la jg kami singgah di Bandar Temerloh utk mkn tenghhri..


Ni selepas mkn tghri... shbt ana sorg ni ad sedare kt cni..datuknye...xsempat ziarah...xckup mase...klu tak bleh mkn ikan patin msk tempoyak ngn durian free..hehe



Pemandangan pasar sehari di bandar Temerloh.

Sama jer ngn tempat2 lain...tp tu la..pnuh sesak jalan masa ni..



 Selepas dari Temerloh kami terus menuju ke Kuantan..pemandangan yang agak memukau mata sbbnye hutan jer yang banyak..heee....walau bagaimanapun kami gembira krn dpt juga menyelesaikan temu ramah nih...

Ana terfikir..spnjg sem ni ana amat jrg luangkan masa dgn kwn2 utk grouping..sesekali kluar cmni best jg...mengeratkan silaturrahim dan berjalan2...


Semasa tiba di Daerah Kuantan..baru bgn tido nih..

Semasa interview tokoh kami..tua setahun jer dari ana..sorg lg sahabat tgh amik gmbr kami..hee..


Semasa perjalanan pulang dari Kuantan...

Jenis font yang same dgn temerloh td..


Singgah sebentar menikmati sata, keropok lekor dan otak2..
Semasa di rumah shbt ana ni..ana tertarik ngn mini muzium di rumahnye..meh tgk gambar2 yang menarik..tempat dirahsiakan takot2 ada yang niat xelok nti..













Sangat seronok krn dpt melihat tinggalan sejarah yg amat bermakna ini...setiap satu mempunyai nostalgia tersendiri...ana pn suke jg kumpul brg2 cmni...tp skang cme ad duit jer...xmcm pakcik nih..merata beliau pergi utk kumpul brg2 cmni..

Tetiba ana teringat kpd keluarga JMK KHAR sidang 2010/2011..setiap pertemuan ada perpisahan...setiap yg suka mesti ada duka..itulah adat resam dunia...kepada abg2 akak2 adik2 keluarga jmk..semoga sukses dlm hidup mendatang..terima kasih krn banyak mengajar dan berkongsi byk perkara dgn ana dan ana byk menimba ilmu dlm perkhidmatan ini yang ana boleh bawa ke sekolah dan hari2 kelak..kepada yg meneruskan perjuangan semoga kuat dan tabah...tak banyak yg ana boleh bantu utk kalian..tapi ana sedia membantu...insyaAllah..beramal kerana Allah....

Sepanjang sem ni byk perkara yg berlaku..spnjg perjalann dr TM ke Kuantan...Kuantan ke TM..byk yg ana fkrkan..apa yg ana dpt dan apa yang ana xdpt...setakat ni dulu la..sebelum ana pencen, nak jg beri penghargaan kpd yg lain...Salam Maju Jaya daripada Ana....
Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...


Wednesday, April 13, 2011

Cikgu Ambil Nyawa...ape kes??

ZIARAH... guru serta kenalan keluarga mengusung jenazah Saiful di 
Masjid Ar-Rahman di Jejawi Dalam, Kangar, petang semalam.
ZIARAH... guru serta kenalan keluarga mengusung jenazah Saiful di Masjid Ar-Rahman di Jejawi Dalam, Kangar, petang semalam.
 
KANGAR: Hanya kerana wang RM7, Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, murid tahun satu sebuah sekolah agama persendirian di Arau, dekat sini, meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, pagi semalam, selepas koma sejak tiga hari lalu akibat parah dibelasah gurunya.
Difahamkan, mangsa dipukul dengan teruk kerana didakwa mencuri wang milik rakan sekelasnya.

Mangsa yang sudah kematian ibu, menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 8 pagi selepas mengalami pendarahan dalaman di kepala dan komplikasi jantung berikutan kejadian di bilik asrama sekolah agama berkenaan, Khamis lalu.
Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain, ketika mengesahkan perkara itu berkata, murid terbabit disahkan meninggal dunia dan kes kini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh yang boleh membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

“Kita akan menjalankan siasatan menyeluruh kejadian itu, apatah lagi ia menjadi bertambah serius kerana membabitkan kematian. Semua pihak berkaitan di sekolah agama itu akan dipanggil untuk siasatan.

“Perintah reman terhadap suspek berusia 26 tahun yang juga guru mangsa yang berakhir esok (hari ini), akan disambung untuk tujuan siasatan,” katanya enggan mengulas lanjut kes itu.


Metro Ahad semalam melaporkan Saiful Syazani dibelasah dengan kejam oleh gurunya yang juga warden asrama dalam keadaan kedua-dua tangannya terikat pada tingkap asrama sehingga menyebabkan mangsa koma dalam kejadian pada kira-kira jam 7 malam, Khamis lalu.

Mangsa dikatakan berjaya membuka ikatan tangannya untuk melarikan diri sehingga menimbulkan kemarahan guru terbabit yang kemudian memukulnya tanpa belas kasihan.
Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu' dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung.

Suspek yang mungkin menyedari kesalahannya dan menyesal dikatakan sempat bersolat hajat sejurus dimaklumkan doktor bahawa mangsa dalam keadaan kritikal sebelum bergegas ke Alor Setar dengan menaiki motosikal untuk melihat keadaan murid terbabit.

Guru terbabit menyerah diri di Balai Polis Arau, Jumaat lalu, selepas bapa mangsa, Saiful Sopfidee Marzuki, 34, membuat laporan di Balai Polis Alor Setar, pada jam 8 malam hari kejadian.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran negeri, Mansor Lat, ketika dihubungi berkata, pihaknya menyerahkan kes itu kepada pihak polis kerana sekolah itu milik persendirian dan bukannya di bawah seliaan jabatan berkenaan.

“Kita tidak mahu campur tangan dalam kes ini dan menyerahkan kepada pihak polis untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang terbabit.

“Kami amat sedih dan dukacita di atas kejadian ini dan jika benar perbuatan guru memukul hingga menyebabkan kematian murdnya, ia di luar bidang kuasa guru dan tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

Dalam pada itu, pengetua sekolah agama terbabit, Yaakub Abu Soman berkata, pihaknya tidak akan membuat sebarang ulasan berhubung kejadian itu yang membabitkan guru dan murid sekolahnya atas arahan polis.

“Kami akan mengadakan sidang akhbar selepas tempoh reman terhadap suspek tamat nanti,” katanya.

Bapa mangsa, Saiful Sopfidee berkata, jenazah anak tunggalnya hasil perkongsian hidup dengan arwah isterinya, Jahiyah Che Amat, dikebumikan di Tanah Perkuburan Tok Paduka di sini, petang semalam. Dia juga berharap guru terbabit dikenakan tindakan tegas mengikut peruntukan undang-undang kerana perbuatannya yang tidak berperikemanusiaan itu.
(keratan akhbar Metro online)



kematian adik saiful, apa ceritanya?

Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.

Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,
“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )
“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -
Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.

Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.

CERITA SEBENAR
Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz waqar ( sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’)menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah. Kami terus dibawa kerumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.
 

“ adik saiful(arwah) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif disekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis(gambar hadiah yang dimenangi). Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal diasrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang adik ni tinggal diasrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7. Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian. Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik saiful dibahagian hadapan, bukan belakang.  Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan. Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik saiful dalam bilik berkenaan. Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, ustaz y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring diatas toto sambil menggigil. Mulanya ustaz y mengesyaki adik saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang. Lantas ustaz Y terus membawa adik saiful ke hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu. Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.

Pada malam kejadian itu juga ustaz h telah menemui ayah angkat adik saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz h pergi kehospotal, dia terkejut dengan berita bahawa adik saiful dimasukkan ke icu, lantas dia terus menunaikan solat hajat”.
Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah untuk mengadapnya pada jam 8pagi hari ahad.”

Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz h. Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai kerumah Abang Zamri(ayah angkat adik saiful). Ketibaan kami disambut mesra oleh abang zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik saiful. “ dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia” cerita abang zamri.

 

Setelah setengah jam berbual dengan abang zamri, kami pun memohon izin untuk pulang. GAMIS sempat menyampaikan sedikit bantuan kepada abang zamri atas musibah yang menimpa. Kami doakan agar abang zamri dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian yang mendatang. ( gambar Abang Zamri, senyum tanda terima kasih )
Semasa perjalan pulang, ustaz waqar sempat menyambung ceritanya tadi. Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul. Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz w adalah benar setelah melihat laporanforensik yang diberitakan bahawa punca kematian adik saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media. Lihat laporan ini, meniggal akibat kekurangan oksigen.
   
Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung oleh warden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan. Banyak lagi persoalan yang timbul disebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya. (gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )
Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sanga berat sebelah. Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.
GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat. GAMIS juga mendesak agar jangan libatkan politik yang melampau dalam kes ini hinggalah mahkamah yang menentukan siapa yang bersalah dalam kes berkenaan. Kita doakan agar keadialan diberikan kepada mereka yang berhak, dan pembalasan yang sepatutunya kepada yang zalim.

 
rombongan GAMIS kerumah arwah adik saiful, bergambar bersama abang zamri

dipetik dan diolah daripada: http://kasturi89.wordpress.com/2011/04/11/kematian-adik-saiful-apa-ceritanya/
Hari ni ana tertarik dgn tajuk ni...jd ana pn nak berkongsi la....selamat berfikir sejenak..

Wednesday, April 06, 2011

Muhasabah Diri..






Salam sahabat2...pe khabar iman kalian?..menaik ke menurun yer?..huhu.. Kali ana nak bwk la satu peringatan untuk diri ana dan sahabat2 sekalian. klu kite lihat zaman penuh godaan dan cabaran ni kan..amat sush kite nak maintain (betul ke ejaannye) kan...drpd segala serba serbi..istiqamah merupakan perkara yang paling besar dalam hidup kite dan amat sukar sekali kite istiqamah dalam perkara kebaikan...apatah lagi nak meningkatkan amalan kan...

Mungkin hari ni kite boleh solat rawatib di setiap solat fardhu...tp esoknye tak tentu lagi kan..dengan cabaran semasa dan faktor persekitaran yang sememangnya berusaha meletakkan diri kite sibuk memanjang, kite semakin lupe kpd Yang Satu.. Andai kite sedang mengejar mase, mne mungkin kite boleh khusyu' dan menumpukan penuh perhatian dalam solat kan...tp lagi menyedihkan, solat pun kite tinggal..ini yang fardhu... yang sunat?..Wallahua'alam..

Sejenak ana terfikir, bagaimana cara untuk kite istiqamah..jwpn yang terlintas dlm benak fikiran ana ialah....KEMBALI KE PANGKAL JALAN.... kite serba tahu nak buat itu dan ini..namun untuk melaksanakannya...kite berkira-kira kan..amat sukar..nak meluruskan hati ke jalan yang lurus dan menenguhkan iman dan ketaqwaan memerlukan hati yang ikhlas dan bersih...amat sukar kite luangkan masa utk bermuhasabah diri. Sedangkan kite amat memerlukannya...salah silap kita pada diri sendiri, pd org lain, bahkan dosa kite kpd maha Pencipta... 

فإنّ مع العسر يسرا(٥) إنّ مع العسر يسرا (٦) ..سورة الإنشره  

5. oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6. (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

Allah S.W.T telah menegaskan dalam ayat dalam surah al-Insyirah..setiap kesusahan akan bersama kesenangan...bak kate pepatah Melayu, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian..ape pun kite perlu berdasarkan dan kembalo kepada al-Quran dan as-Sunnah..

Salam muhasabah daripada ana...ana pun nak bermuhasabah diri...byk kekurangan dlm diri ini yang perlu dibaiki..sekian...

Sunday, April 03, 2011

Sejarah Mungkin Berulang?...part 2.





Salam sahabat2...akhirnya bersua juga dlm part 2....detik2 peperiksaan semakin hampir...mgkin ad yang sedar dan ada yang xsedar diri lg exam nk dekat...bagaimana persiapan sahabat2??....hrp2nya dipermudahkan urusan oleh Allah dan bersama menuju redha Ilahi yer..

Sejarah mungkin berulang..bagi ana, memang akan berulang..hanya keadaan dan peristiwa sahaja yang berbeza..namun tujuan dan motif dan kesannya adlah sama..kita lihat sendiri sirah para Anbiya'...kaum Nabi Nuh a.s ditenggelamkan banjir besar kerana Allah murka dengan kaum yang melanggar perintahNya dan utusanNya....kemudian kita lihat pula kaum Nabi Luth a.s....diterbalikkan langit dan bumi dan ranaplah segala yang ada dan membentuk Laut Mati sebagai peringatan kepada kita drpd Allah Azza Wajalla... Kita renungkan kembali peristiwa lalu sebagai pengajaran dan iktibar... Sesungguhnya Allah mendatangkan sesuatu itu dgn sebb tertentu dan sbg peringtn kpd kita..
Mudah-mudahan kita menjadi hamba yang bertaqwa dan beringat...

Selamat Menempuh Peperiksaan..bittaufiq wannajah...

DOA DI ANTARA DUA SUJUD.


Salam sahabat-sahabat..di kala bulan mengambang..eh..xpasti mengambang ke tak..dalam bilik ni tak dapat tgk bulan pun... hari ni ana nak berkongsi dgn sahabat2 tentang doa antara dua sujud..ana dapat maklumat ni drpd sahabat sekolah ana..semoga bermanfaat utk kita semua..InsyaAllah..
BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN semasa kita duduk antara dua sujud...Dalam tidak sedar setiap hari kita memohon didalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami... sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati doa ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah...

Rabbighfirli
(Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima keampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah, ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku).. Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima, ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita
Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja. Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu...

Friday, April 01, 2011

Sejarah Mungkin Berulang?


السلام عليكم ورحمة الله وبركته
Kaif hal sahabat-sahabat?..harapnye dalam keadaan sihat walafiat dan dipermudahkan urusan oleh Allah..
Minggu-minggu akhir kuliah sememangnya agak tertekan...asignment nak dihantar...tapi bahan tak ckuplah, sibuklah...yer..memang diakui sangat sibuk di akhir2 mgu kuliah ni. Ana sendiri pun agak tertekan dengan kemalasan ana sendiri..hehe. tapi nak wat cmne kan..kene harungi juga...memang dah berazam nak buat asignment ni awl2..tp apakan daya..sejarah berulang kembali.. Leka dengan khayalan dan kesibukan yang dibuat-buat..

Fikir-fikir sejenak....rasenye bkn ana seorang je rase tertekan mingu-mingu terakhir nih..1st exam ana 20hb April 2011...xlame lg kan...tapi ada lagi student yang examnye lagi awl..sahabat-sahabat sendiri pun rasenye lebih awl dr ana kan.

Sebenarnya sekarang berada di rumah sahabat di KAB..tengah combine asgnment nak hantar petang nih..agak kelam kabut rasenyer..ehh..memang kelam kabut...huhu.. Tajuk hari ni "Sejarah Mungkin Berulang?"...

Akan bersambung....

Fikir-fikir sejenak renung-renungkan dan selamat beramal.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda