Geng blogger...

There was an error in this gadget

Friday, July 15, 2011

kisah aku dan Dia...part 1






بسم الله الرحمن الرحيم

Sebentar tadi, ana teringat dan terfikir-fikir ke mana hala tuju hidup kita.. Berdekad tahun menapak di bumi Dia, namun apa sumbangan yang telah kita taburkan..bekalan ke akhirat sana?...kalimah syahadah kita cukup mantap ke?.. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan Selain Allah Ta'ala, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad S.A.W itu pesuruh Allah Ta'ala...kadang-kadang dalam sehari cuma dalam solat jer kita bersyahadah sedemikian...tapi cukup sekadar solat lima waktu sehari?..tu pun kalau cukuplah, ada yang tak cukup mana nak tampungkan lompomg-lompong tu kan... Cukup sekadar puasa sebulan di bulan Ramadhan?..tu pun kalau cukuplah, yang tak cukup kena ganti, tu pun kalau berganti...kalau yang tak pernah berganti macam mana nak penuhkan rongak-rongak puasa tu kan...fidyah dan qada'..bagi yang uzur tak mengapa lah kan....andai yang sihat walafiat?..yang boleh berlari bermain bola tidak kira masa, tapi tak puasa dan solat..rugilah kan...nauzubillahi min zalik..

Selepas puasa, kita susuli pula dengan zakat fitrah...mungkin ramai yang tak menunaikan kewajipan tersebut, umat Islam kalau bukan saudara seagamanya yang menolong siapalagi yang boleh menolong?..ramai yang tak sedar, dulu ketika zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar as-siddiq, umat Islam yang tidak membayar zakat akan diperangi..mahukah kita diperangi?..ana mengingatkan diri ana sendiri dan kalian, janji Allah S.W.T adalah pasti...soal rezeki jangan dipersoalkan...semuanya telah ditentukan...lambat atau cepat bukan kita yang tentukan....mudah atau sukar juga bukan kita yang tentukan....

Bagi yang berkemampuan pula, menunakan haji adalah fardhu baginya...tapi fenomena di Malaysia, terlampau sangat nak meraih dan mengejar gelaran haji dan hajah ramai yang sanggup berhutang...sebenarnya tu masih tak berkemampuan secara zahirnya..ada yang menggadai tanah semata-mata nak pergi ke Mekah..tapi apa tujuan mereka ke Mekah?..Ikhlas kerana rindunya pada Baitulharam ataupun nak melancong?.. Ada yang berkali-kali menunaikan haji, tapi terpulanglag bagi yang mampu..cuma kita kembali kepada sirah Nabi S.A.W, kalau tak silap ana, baginda cuma sekali sahaja menunaikan haji..itu menunjukkan tidak ada paksaan untuk pergi beberapa kali selagi mampu..saudara-saudara kita lebih banyak memerlukan bantuan kita..

Akan bersambung...
Fikir-fikir sejenak, renung-renungkan dan selamat beramal...

Reaksi anda

4 coret-coret:

nice :) ..sedangku fikir2kan dan ku renung2kan... agar menjadi amalan yang istiqamah...

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda