Geng blogger...

There was an error in this gadget

Friday, June 03, 2011

Filem Melayu vs Filem Ajnabi



Assalamualaikum sahabat2....

Haaa...baru2 ni, semalam or kelmarin camtu la ana menonton la filem ni. Bkn g wayang pun..ad kawan bg..pe lagi layan la tgk.. tapi tu la, agak sedih juga...Sebagai mahasisswa yg bakal menjadi guru, ana tersentap..semakin byk filem2 yg menonjolkan suasana di dlm kelab2 mlm dan minuman keras.

219. Mereka bertanya kepadamu tentang khamar (136) dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfa'at bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfa'atnya". Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " Yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir, (136)

Segala minuman yang memabukkan adalah haram di sisi Islam. Namun dengan fenomena industri filem hari ini, kita sebagai umat Islam masih tidak mampu berbuat apa2 untuk mencegahnya...dari usia muda didedahkan dengan minuman keras kalau tidak pun diperkenalkan dengan jenama minuman keras di kaca TV. Dulu jenama minuman keras dan rokok menjadi penaja utama di kejohanan2 sukan mahupun perlawanan bola sepak. Alhamdulillah atas kesedaran kita, kerajaan mengharamkan perkara tersebut berulang kembali. Namun timbul pula isu baru. Industri perfileman kita sering mengangkat minuman keras, kelab malam, hubungan hubungan songsang, gejala sosial, dan yang sewaktu dengannya...

Tidak salah kita mahu memberi pengajaran kepada penonton tentang mesej yang mahu disampaikan dalam filem atau cerita tersebut..tapi alangkah hibanya jika penonton tidak mengambil pengajaran daripada jalan cerita yang disampaikan??? Mungkin juga penonton berfikiran, minuman keras ni boleh jer minum, bir, wain...dalam cerita tersebut tiada satu pun dipertontonkan gejala buruk minuman keras dan akibatnya..jika ada alhamdulillah...namun carilah jalan cerita yang lebih elok dan sopan sesuai dengan masyarakat Islam yang kita alami ini. Bukan satu environment yang kita cipta bagi menolak cara hidup Islam.

Akan bersambung....

Reaksi anda

3 coret-coret:

betul2...tapi kana abang fizan.itulah realiti zaman sekarang...sebenanrnya, media ni dia bersifat neutral sebenarnya, pengarah itu niatnya nak jadikan itu sebagai pengajaran...tapi, org yg menonton tu kena fikir baik2...arah mana yg dia nak..positif atau negatif

yer..neutral..tp media jgk byk sembunyikan perkara sebenar...drpd 10 perkara yg ditunjukkan xsemua betul...kalau betul pn ada jer yg disembunyikan kan...mcm blogger gak la kan..xsemua yg kite tulis tu kite kaji..ehehe..tp kite ni cume kuarkan pendapat kite..(terkena batang hidung sendiri..huhu)..

jadinya, dari situlah org@penonton akan menilai sesebuah filem tu...kalau tak masuk akal jer cter, knfirm dorg tgok, tapi kalau benda tu betul2 jadi, mungkin boleh jadi pengajaran dan mgkin juga bolej jadi ikutan budaya songsang...sebb itu ia neutral...dalam penulisan, itu pandangan...kita tak leh cakap pandangan itu salah, pandangan itu betul...sebabnya, masing2 ada hak untuk beri pandangan...so, betul jga entry abang fizan tu...suka baca....

wahh..adik dah banyak cakap lah...dah matang..hehehe

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda