Geng blogger...

There was an error in this gadget

Monday, April 30, 2012

Bersih dan matlamatnya....


Assalamualaikum wrh. wbrt..

28 April yang lepas merupakan kemuncaknya kepada perhimpunan bersih. Ramai juga sahabat ana yang pergi..namun utk apa ya mereka pergi?...sudah tentu untuk meramaikan lagi dan menuntut 8tuntutan bersih.

Namun bagi ana, ana tak bersetuju dengan perhimpunan bersih ni...hanya pandangan ana sendiri shj..sbbnya ada lagi yang lebih penting utk ana lakukan..sbg warga bakal pendidik dan warga pendidik..tidak seharusnya menceburkan diri dalam bidang politik...melibatkan diri dalam politik ana anggap sebagai perjuangan juga..perjuangan utk memenuhi kehendak parti ataupun kehendak sendiri....maksudnya ada yang baik dan tidak baik dalam perjuangan politik..sangat bersyukur jika melibatkan diri dan berjuang dalam politik yang sememangnya menegakkan Syiar Islam..tp amat malang jika hanya menjadikan politik sebagai kepentingan diri...maka terjadilah politik kotor...

Sbg warga pendidik, haruslah memberi tunjuk ajar kepada yang dididik agar menjadi seorang yang dapat menilai sesuatu dengan akal dan wahyu..bukan berdasarkan ikut2 dan nafsu sahaja...ana teringt kata2 shbt ana dahulu yg memberikan nasihat dengan memetik firman Allah S.W.T yang bermaksud:


“Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mukmin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.” (At-Taubah : 122)

Kata2 sahabat ana sering terngiang2 di fikiran ana agar ana tidak terlampau ektremis dalam berpolitik. Sama juga halnya dengan demontrasi2 yang berlaku di negara kita...jika warga pendidik sendiri terjun ke kancah politik..bagaimana pula dengan warga yg dididiknya?..mestilah mengikuti gurunya...akhirnya semua org akan menjadi ahli politik...dan berpegang kpd politik masing dan menyalahi yang tidak sama haluan politiknya..

Oleh itu...kita perlu kembali kepada persepakatan Ahlus Sunnah wal Jamaah..walaupun terdiri daripada 4 aliran fahaman....namun tidak pernah menyalahi satu sama lain..politik2 juga....namun tuntutan Islam dalam menjaga perpaduan harus diutamakan..jika menyalahkan umat Islam yang lain tidak perlulah mengajak org kafir turut menyalahkan org Islam terbabit...perbuatan tersebut boleh menjatuhkan maruah Islam sendiri..

Sekadar nukilan dan pandangan peribadi daripada yang Faqir Ila Robbihi....

Reaksi anda

0 coret-coret:

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda