Geng blogger...

There was an error in this gadget

Wednesday, January 08, 2014

Selamat Tahun Baru 1435H dan tahun Baru 2014M (Status Facebook) ....

Assalamualaikum dan salam muhibbah...

Mungkin sudah agak terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru kepada sahabat-sahabat...tapi ape pun ana tetap juga nak ucapkan selamat tahun baru dan mulakanlah tahun baru ini dengan penuh keazaman dan tekad yang nekad serta iltizam untuk mencapai segala kejayaan.

Semangat tu semangat juga, bab posting tak tahu lagi ceritanya...sampai kami semua tukar profile picture FB masing2... 



Beginilah kami, belajar 4tahun dengan janji akan menjadi guru sampai sekarang ada yang dah menunggu setahun, dan ana sendiri pun dah menunggu 6bulan tanpa ada berita bila temuduga dan penempatan guru. Ada usaha mencari kerja lain sebelum masanya bergelar guru, tapi dengan kekangan kebolehan dan kemampuan diri kerja mana yang boleh menerima orang seperti ana. Andai nak jadi polis pun rasanya tak lepas kot. ISMP adalah guru, mustahil hospital nak ambil kami sebagai doktor mereka, mustahil juga untuk mendapat kerja di pentadbiran di institusi swasta jika tiada kelayakan lain dan kebolehan lain. Kalau setakat kelayakan ISMP dan berkebolehan mengajar macam mana nak jadi pentadbir kan. Sabar tu sabar juga. Ana masuk belajar ISMP pada tahun 2009 dengan unjuran ketika itu untuk kekosongan guru pada 4tahun selepasnya. Tapi semasa belajar pelaksanaan persaraan kakitangan kerajaan pula dilanjutkan sehingga umur 60tahun. Itu bermakna kami kena menunggu lagi 2tahun selepas tamat belajar untuk ditempatkan di sekolah.
Tak lama lepastu, selang setahun, pengambilan GSTT secara beramai2 untuk disambungkan pelajaran mereka pula dilaksanakan. Tempoh pengajian mereka selama 2tahun. Akhirnya kami berkonvo bersama-sama. Tapi yang musykilnya sebaik sahaja konvo, SPP dan KPM membuat temuduga guru untuk mereka dan ISMP hanya ternganga. Bila ditanya bila ISMP akan ditemuduga dan ditempatkan ke sekolah jawapan nye tiada kekosongan. Wajarkah??? Siapakah yang hanya merasionalkan insyaAllah ada rezeki lain. Tapi bagi hal ini ana berpandangan, ini adalah teraniaya. Jika kita telah ditemuduga dan tidak berjaya barulah boleh merasionalkan diri dengan kata insyaAllah ada kerja lain lebih baik. Tapi ini kami menuntut janji yang 4tahun sudah berlalu. Mungkin inilah namanya yang menguruskannya bukan dari keahliannya.. Wallahu A'lam....

Disebabkan itulah dan sebab2 lain status Facebook ana sentiasa aktif...


8 Jan 2014
Wednesday is today...english day..

After translated:
"Mulakan hidup anda dengan senyuman, senyum itu sedekah...dimulakan dengan bismillah, diakhiri dengan alhamdulillah..." — feeling excited at Speaking English with translated Malay...


7 Jan 2014
Kadang-kadang keprihatinan kita dengan dunia luar membuatkan kita lupa dengan hal yang lebih memerlukan keprihatinan kita...

- Beratus ribu ringgit berhabis untuk menolong orang yang jauh dan tidak dikenali sehingga melupakan orang yang lebih hampir dan lebih memerlukan bantuan kita...
- Kerana terlalu menjaga pengetahuan kita dengan hal-hal sekeliling kita dan mengambil berat akannya sehingga kita melupakan ada hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan kita yang melibatkan insan lain dsbnya yang lebih patut kita cakna dan ambil berat...
- Kerana terlalu menjaga kesibukan kita mengingatkan orang lain di kumpulan-kumpulan tentang kebaikan itu dan ini, kelebihan itu dan ini sehingga kita melupakan ada insan yang hampir dengan kita lebih memerlukan peringatan dan nasihat dan teguran daripada kita...
- Kerana terlalu menjaga kesentiasaan kita menjaga macho nya kita di mata orang ramai sehingga melupakan teruknya kita di mata insan yang hampir dengan kita dan yang tahu perihal kita...
- Kerana terlalu menjaga kerajinan kita di depan orang ramai, menolong orang ramai, ketelitian kita terhadap kerja kita di depan orang ramai sehingga melupakan kerja-kerja yang remeh temeh di rumah, dengan kawan-kawan, dengan insan yang hampir sehingga menyusahkan dan merumitkan kerja mereka...
- Kerana terlalu menjaga pangkat dan nama kita sentiasa disebut-sebut orang ramai sehingga melupakan siapalah kita kalau tiada insan lain disekeliling kita yang banyak membantu dan berjasa dengan kita...

Berkat hujan rahmat, semoga Allah S.W.T memberikan kebaikan dan sentiasa melimpahkan rahmat ke atas kita semua dan mengampuni dosa-dosa kita yang lalu, kini dan akan datang. Semoga kita semua dilimpahkan rezeki yang luas dan menambahkan tingkat iman dalam kehidupan kita. — feeling free.


7 Jan 2014
Tuesday is "tue dia" ...tue dia makannya...nie dia makannya....
Semoga dipermudahkan perjalanan dan urusan anda...
Ingatlah orang tersayang....

"kami selalu berebut, nak balik cepat, kalaulah saya bersabar..." — feelingblessed at Depan pejabat kuo ada kereta putih....


6 Jan 2014
Monday is mandai.... mandai-mandai....memandai jer.... — feeling annoyed.


3 Jan 2014
"Bila kita susah, kita kena tahu juga ada orang lagi susah daripada kita...rasa bersyukur juga kerana kita ni lebih senang dan tidak merasa beban seperti orang yang lebih susah....."

"Bila kita senang, kita kena tahu juga ada orang lagi senang daripada kita...rasa dengki kerana ada orang lebih senang dan mewah daripada kita...."

Tapi, bila la orang senang tu nak tengok orang bawah yang lebih susah daripada dirinya sedangkan dia sentiasa melihat ke atas yang penuh dengan kesenangan dan kemewahan....sentiasa melihat ke atas dan ke atas....entah bila nak pikir kesusahan orang di bawahnya...
Sekian~





Inilah status semenjak tahun 2014 masihi ini...



~fikir-fikir sejenak~

Reaksi anda

0 coret-coret:

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda