10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Thursday, February 26, 2015

Punca...itu semua PUNCA!!!

Assalamualaikum dan salam muhibbah.

Pada entry kali ini ana nak kongsikan sepatah kata-kata Arab.


Bunuhlah ular di kepalanya. Kenapa tak bunuh dekat ekornya?.. Sebabnya dekat kepalalah ada bisa yang boleh membunuh kita dari dalam. Sekali dipatuk ular (bisa) akan meresap dalam badan kita. Akhirnya kita akan tersungkur. Kalau kita pukul ular dekat ekor, dia tak akan mati dan mungkin ular itu akan mematuk kita. 

Jadi dalam apa urusan sekalipun, apa yang penting kita kena tahu punca sebarang masalah. Andai puncanya pun kita tak dapat kenal pasti, maka berlarutanlah masalah itu dan kita tak dapat selesaikan urusan itu. Sesuai dengan pepatah ini, jika sesuatu masalah wujud, kenal puncanya dan selesaikan dahulu punca masalah tersebut. Barulah urusan-urusan yang lain akan tenang dan mudah diselesaikan.

Andai ada sebuah organisasi ini bermasalah, puncanya ketuanya yang ambil mudah dan sambil lewa. Maka perlulah diberi penekanan terhadap ketua ini ataupun tukar ketua yang baru..hehe. Tidak la sampai begitu, apapun buatlah yang terbaik mengikut kesesuaian dan keadaan.

~fikir-fikir sejenak~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda