Majulah diri untuk Agama, Bangsa, dan Negara...

Perjalanan Berliku Blogger dan Media Sosial

Assalamualaikum wbt...

Membelek-belek emel membawa ana ke dunia blog sebentar. Sempat la juga meneropong blog sahabat2 yang dulu join program sama, buat program sama dan sempat juga ke website pertama ana buat mystarskaa.webs.com tapi malangnya telah 'difrozenkan' sebab mungkin dah terlampau lama bersawang dan bersarang. Apa pun, pengalaman berblog ni sebenarnya sangat manis, suatu ketika dulu kami satu rumah berlawan-lawan untuk naikkan 'followers' dengan join mana-mana 'Giveaway' supaya ramailah yang akan datang melawat blog kita dan follow. Dan sebenarnya dengan naiknya bilangan followers tu maka naiklah sikit income dalam Nufnang tu. Ada sahabat ana yang dah pun berjaya menebus Nufnang, tapi sampai hari ni terlupa nak tanya dah sampai ke belum ceknya.

Ana berkesempatan aktif dalam blogger ni pada zaman mula-mula masuk 'U' dan sampailah awal-awal kerja. Semakin lama amalan blogger ni luntur dek kerana hebatnya zaman 'Facebook' , 'Twitter', 'Instagram' dan lain-lain. Sebelum zaman ni, kita dipopularkan dengan Friendster. Tapi sekarang dah tak boleh buka macam dulu-dulu. 



Dulu dalam zaman 2009-2012 rasanya blogger masih aktif dengan ada yang merekodkan laporan harian seperti novel dan drama yang  tak habis-habis. Ana pernah juga buat blog dengan wordpress. Tapi tok guru ana  tak ajar sampai habis macam tok guru tu ajar blogspot. Jadi ana lebih suka dengan blogspot sebab mudah dan mesra digunakan. Tak perlu coding yang susah2. Satu lagi ana juga belaar buat website dengan joomla. Boleh tahan jugak joomla ni. Cuma banyak yang kena belajar dan tak boleh cuba-cuba macam blogspot. Dengan blogspot juga ana ada hampir 10 buah blog termasuklah yang untuk demo dan formal.

Tapi zaman sekarang 2018, bila blog walking je rata-rata masing-masing blogger dah bersawang-sawang dah. Ada yang entry terakhir bertahun-tahun lamanya. Ada yang buat entry setahun sekali macam ana. Menjadi blogger macam ana dah tak ramai, yang ramai sekarang sudah buat domain website sendiri dan lebih maju serta topik kupasan juga semakin global. Bukan sekadar bercerita tentang diri sendiri, resepi memasak dan hal-hal yang berlaku kepada diri sendiri.



~fikir-fikir sejenak~
Share:

No comments:

Post a Comment

Leraikan dengan kata-kata yer...

Popular Posts

Followers