10 Perkara Sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalamkategori sia-sia....

Gedung Pendidikan

Blog yang dilancarkan untuk pendidikan di negara kita insyaAllah..mudah-mudahan bermanfaat.

Cantiknya Seorang Wanita...

Semoga bermanfaat.

Kaedah Baghdadiah

Panduan ringkas mengajar al-Quran menggunakan kaedah Baghdadiah.

Kaedah Pengajaran Iqra'

Semoga Bermanfaat..

Geng blogger...

There was an error in this gadget

Tuesday, March 15, 2011

Doa Mendapat Jodoh Yang Kelakar

Tidak salah jika anda berdoa kepada Tuhan untuk bertemu jodoh atau ditemukan jodoh dengan kekasih hati anda (untuk yang belum kahwin la..). Daripada menyambut Valentine Day yang mengikut amalan Kristian baik kita berdoa kepada Allah semoga dijodohkan segera.

Kepada yang bercinta mestilah target untuk mendirikan rumahtanggakan. Syaitan meraung jika muslimin dan musimah bernikah kerana tertutup peluang mereka untuk menghasut manusia mendekati atau melakukan zina. So, bagi yang sedang hangat bercinta tu, jangan tunggu lama-lama, syaitan makin gemuk nanti.

Di bawah ialah doa minta jodoh yang agak lawak tapi nampak serius sangat.

Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah….


Tapi kalau bukan jodohku,
maka jodohkanlah…

Jika dia tidak sejodoh denganku,
maka jadikanlah kami jodoh…


Kalau dia bukan jodohku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain selain aku…


Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku, 

Dan semasa dia telah tidak memiliki jodoh,
Jodohkanlah kami kembali…

Kalau dia jodoh orang lain,
Putuskanlah, Jodohkanlah denganku..

Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain,
Biar orang itu bertemu jodoh dengan yang lain dan kemudian
Jodohkanlah kembali dia denganku…

Ok di atas doa yang lawak, di bawah ini pula doa yang diamalkan oleh Nabi Zakaria A.S

Doa Minta Jodoh dan Keturunan yang Baik



Maksudnya :”Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidupku seorang diri, dan Engkaulah pewaris yang paling baik.” (AlQuran: Al-Anbiya’: 89).



Maksudnya: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi-Mu seorang anak yang baik. Sungguh Engkau Maha Pendengar doa.” (Surah Al ‘Imran: 38).


Penjelasan:

Doa di atas baik sekali dibaca oleh orang-orang yang belum mempunyai keturunan dan pasangan hidup. Juga baik sekali dibaca oleh setiap muslim agar diberi keturunan yang soleh.

Kedua ayat diatas merupakan doanya Nabi Zakaria A.S. agar diberi keturunan sebagai penerus perjuangannya menegakkan agama Allah.

Kisah Nabi Zakaria boleh dilihat dalam Al-Our’an Surah Al-Anbiya’ ayat, 89-90; Al-Imran, 38-41.

Salam Muhibbah..

Dah lama rasanya ana tak post ape2 entry kat sini kan...agak sibuk dan tak terbahagi masa dengan baik rasanye...tp tak mengapa....insyaAllah ana dapat harungi dengan rela hati dan tabah..doakan ana yer..

Jelas tak logo pengakap kat atas tu....baru2 ni ana terlibat dengan perkhemahan 3B..utk ko-kelana siswa 2....last camping yang paling mencabar rasanya..tapi sgt seronok dan puas hati dan sgt penat...

Perjalanan ana bersama sahabat2 bermula jam 6 petang..agk lewat ya di situ...berempat jer naik motor sorang satu..dlm perjalann ke Hutan Rimba Komanwel sempat singgah di Tesco Rawang...agak mcm melepak juga lah..hujan punya pasal..kami lambatkan perjalanan kami..
Sesampainya kami jam menunjukkan lebih kurang 12tgh mlm...sampai2 jer terus kene siap2 untuk malam pengakap..xpela kan...ramai2..xde malu sgt suara sumbang nk nyanyi..hehe..

Malang skali keesokan hr nye..selpas buat lompat bintang 20 kali, ana rase nak pitam pulak..kesudahannya sesi sidang hr sabtu tu ana xdpt join..rehat di khemah jer...tapi bukan tu yang ana nak citer....sbnrnye nak citer kembara malam tu...

Laluan licin, cerun yang sgt curam...memang pengalamn xdpt dilupakan..walaupun masa kejadian byk merungut..tp hasilnya sgt memuaskan..terima kasih kepada Urusetia2 n pelaksana2 aktiviti..

Ana kene galas beban beg galas dan khemah besar...sampai sekarang pn bahu masih sakit..harap2nya 2-3 hr lg sihat sepenuhnyer...ad 2kem lg yang akan menyusul..minggu ni dan minggu dpan..

Ok la..Selamat Berprogram semua.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bonus untuk Anda